10 niezwykłych kładek i mostów dla pieszych - Zalajkowane.pl
Nowe!

10 niezwykłych kładek i mostów dla pieszych

Współczesna architektura jest coraz bardziej nieprzewidywalna, a budowle które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były niemożliwe do skonstruowania zaskakują dziś swoim wyglądem. I chociaż kładki dla pieszych mogą wydawać się czymś banalnym, to są wśród nich naprawdę wyjątkowe konstrukcje, które z pewnością Was zaskoczą. Wiele z nich nie tylko spełnia swoją podstawową funkcję kładki – stanowią one dopełnienie krajobrazu i są niemalże małymi dziełami sztuki.

1. Capilano Suspension Bridge w Kanadzie

W 1889 roku w Vancouver nad rzeką Capilano został zbudowany wiszący most, który do dziś jest jedną z najstarszych atrakcji turystyczna miasta. Początkowo wykonana z lin konopnych z pokładem desek cedrowych przeprawę przebudowano całkowicie w 1956 roku. W 2012 roku miała miejsce kolejna modernizacja konstrukcji – rozbudowano ją o chodniki, które zawieszone i przymocowane są do urwiska. 136-metrowa wąska i bardzo chwiejna kładka znajduje się na wysokości 70 metrów nad rzeką. Capilano Suspension Bridge przyciąga rocznie ponad 800 000 turystów.

most wiszący Capilano

fot. ddarcart.com

Niezwykły most wiszący Capilano

fot. simpleviewcms.com

Niezwykły most wiszący Capilano

fot. Markus Säynevirta // wikipedia.org // CC BY-SA 4.0



2. Kładka widokowa nad Kanionem Kolorado w USA

Wielki Kanion w Arizonie uważany jest za cud natury, a szklana platforma widokowa zawieszona nad Kanionem przez wielu uznawana jest za cud inżynierii. Platforma widokowa zwana „Skywalk” zawieszona jest 1220 metrów ponad dnem Kanionu i przyciąga setki turystów dziennie. Prace konstrukcyjne trwały prawie 3 lata i kosztowała aż 30 mln dolarów. Efekt jest imponujący, gdyż platforma widokowa w kształcie podkowy wystaje na ponad 20 metrów od krawędzi urwiska.

platforma widokowa Skywalk - Wielki Kanion

fot. www.grandcanyonwest.com




Ściany i podłoga tarasu widokowego zbudowane zostały ze zbrojonego szkła, które jest w stanie utrzymać obciążenie ponad 70 ton (to jest około 800 osób!). Mimo wszystko ze względów bezpieczeństwa na platformie może przebywać naraz tylko 20 osób. Podczas budowy użyto systemu wykorzystywanego przy budowie wieżowców, który zabezpiecza konstrukcję przed wibracjami, silnymi podmuchami wiatru i trzęsieniami ziemi. Ponadto przed wejściem na platformę trzeba założyć specjalne ochraniacze na buty, które zabezpieczają powierzchnię szkła przed zabrudzeniem i zarysowaniem.
Platforma widokowa Skywalk

fot. smartsave.com

Platforma widokowa Skywalk

Wysokość, na której znajduje się Wielki Kanion vs najwyższe wieżowce (fot. ekkerd.org)




Platforma widokowa to dopiero początek, docelowo ma powstać tam cały kompleks budynków. Turyści będą mogli zobaczyć między innymi budowę geologiczną Wielkiego Kanionu, a także zapoznać się z historią i obecnym życiem właścicieli tych terenów – Indian z plemienia Hualapai. Dodatkowo będą oczywiście liczne sklepy z pamiątkami, kino, restauracje oraz specjalna loża VIP-owska dla bardziej zamożnych turystów. Z całą pewnością „spacer” po takiej kładce jest ogromnym przeżyciem i zostaje w pamięci na całe życie.

3. Kładka z kartonu we Francji

Zastanawiacie się pewnie czy to w ogóle możliwe, jak to się trzyma i czy można po niej chodzić?? Karton wbrew pozorom może być materiałem konstrukcyjnym – nieprawdopodobne, a jednak możliwe i „działa” 🙂

Kładkę dla pieszych z kartonu wybudowano koło mostu Pont du Gard nieopodal Avignon we Francji. Jest dodatkową atrakcją dla turystów, którzy przyjeżdżają zobaczyć starożytny most rzymski znajdujący się w dolinie rzeki Gard. Projektantem kładki z kartonu jest japoński architekt Shigeru Ban, który znany jest przede wszystkim ze stosowania papieru (głównie tub kartonowych) jako materiału konstrukcyjnego.

Kładka była budowana bez pomocy ciężkiego sprzętu. Głównymi i najważniejszymi elementami nośnymi są dwa łuki w kształcie kratownic przestrzennych. Elementy są z tub kartonowych, a ich stalowe końcówki połączone są ściągami stalowymi umieszczonymi w środku tych tub. Na próbę trwałości i obciążenia kładki ułożono na niej zbiorniki z wodą, a kartonowe tuby zaimpregnowano lakierem chroniącym przed wilgocią.

kładka z kartonu we Francji

fot. goodnewsnetwork.org



4. Kładka Simone de Beauvoir w Paryżu

Kładka znajduje się nad Sekwaną w południowo – wschodniej części miasta. Wybudowano ją w jednym z najszerszych punktów rzeki, gdzie łączy dziedziniec znajdujący się przed Narodową Biblioteką Dominique’a Perrault i Park Bercy.

kładka Simone de Beavoir

fot. sztuka-architektury.pl




Kładka nosząca imię francuskiej pisarki Simone de Beauvoir przeznaczona jest tylko i wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Głównym architektem był Austriak Dietmar Feichtinger. Co ciekawe kładka przebiega przez rzekę jednym ciągiem, bez żadnego filaru – imponujące biorąc pod uwagę, że ma 12 metrów szerokości 304 metry długości!

Kształt mostu to przecięcie dwóch łuków – zdaniem architekta jest to odpowiedź na kanciaste, geometryczne kształty budynków wokół. W miejscu przecięcia się „wstęg” wygospodarowano zakrytą przestrzeń, z myślą o organizowaniu wystaw i imprez artystycznych. Są trzy możliwości przeprawy przez Sekwanę za pomocą kładki Simone de Beavoir: z dwóch stron po dolnej platformie (blisko wody) lub po górnej falistej platformie (gdzie można podziwiać miasto).

Powierzchnię kładki pokryto dębem. Most jest podświetlony, więc nocą robi niesamowite wrażenie. Budowę rozpoczęto w listopadzie 2004 roku, a ukończono i oddano do użytku w lecie w 2006 roku.

kładka Simone de Beavoir

fot. nyt.com



5. Kładka BP w Chicago

BP Bridge to most dla pieszych w dzielnicy biznesowej Loop w Chicago, w stanie Illinois w USA. Łączy on Maggie Daley Park z Millennium Park. Ta nietypowa, bardzo nowoczesna przeprawa została zaprojektowana przez architekta Franka Gehry’ego.

kładka BP w Chicago

fot. millenniumparkfoundation.org




Most o długości 285 metrów oddano do użytku 16 lipca 2004 roku, a koszt inwestycji szacowany jest na 11 milionów dolarów. Kładka BP jest zamknięta w zimie ze względów bezpieczeństwa, ponieważ nie można usunąć całkowicie lodu z drewnianego chodnika.
kładka BP w Chicago

fot. som.com



6. Kładka na moście Puente del Milenio w Hiszpanii

Most został wybudowany w 2001 roku, ale znany jest głównie z kładki dla pieszych, która została do niego dobudowana. Przypomina ona wstęgę schodzącą pod most, która zawieszona jest na dwóch czubkach stanowiących podporę mostu (tzw. pylonach). W najwyższych punktach kładka ma 22 metry wysokości i jest świetnym punktem widokowym, z którego można podziwiać panoramę miasta.

Most Puente del Milenio

fot. ourenseturismo.com

Most Puente del Milenio

fot. www.puertasnorti.es



7. Shaharah Bridge w Jemenie

Most wybudowany w XVII wieku stanowił jedyny punkt dostępu do ufortyfikowanej miejscowości Szahara położonej na szczycie stromej góry w północno-zachodnim Jemenie. Most został zbudowany, aby umożliwić odparcie najeźdźców tureckich – legenda głosi, że w razie nagłego zagrożenia miejscowa ludność mogła zniszczyć most w kilka minut. Przeprawa leży na wysokości 2600 metrów, ma 20 metrów długości i około 3 metry szerokości. Pod Shaharah bridge znajduje się głęboki na 300 metrów wąwóz.

shaharah - most w Jemenie

fot. Bernard Gagnon // wikipedia // CC BY-SA 3.0

shaharah - most w Jemenie

fot. twitter.com



8. Trift Bridge w Szwajcarii

Szwajcarski Trift Bridge to najbardziej niezwykły, najdłuższy (ma 100 metrów wysokości i 170 metrów długości) i najwyżej zawieszony most w Alpach. Rozciągający się nad jeziorem polodowcowym obiekt powstał w 2004 roku, a w 2009 przeszedł modernizację. Aby dotrzeć do tego miejsca trzeba dojechać kolejką gondolową, więc już sama przejażdżka stanowi niesamowitą atrakcję. Rocznie miejsce to odwiedza około 20 000 ludzi.

Most Trift Bridge w Szwajcarii

fot. myswitzerland.com

Most Trift Bridge w Szwajcarii

fot. myswitzerland.com



9. Most Rakoczego w Kromlau (Rakotzbrücke)

Gablenz to niewielka miejscowość we wschodnich Niemczech położona niedaleko polskiej granicy. W zachodniej części miasteczka, w dzielnicy Kromlau znajduje się malowniczy Park Rododendronów (Rhododendronpark Kromlau). Na pomysł założenia parku wpadł pod koniec XIX wieku właściciel ziemski Friedrich Hermann Rötschke. Następnie z inicjatywy hrabiego Egloffstein Arkitten w parku posadzono liczne azalie, różaneczniki oraz rododendrony, które dziś tworzą ogromne, malownicze dywany.

To właśnie na ternie parku znajduje się jeden z najpiękniejszych mostów na świecie – most Rakoczego (jego nazwa pochodzi od jeziora Rakotz nad którym się znajduje). 35-metrowy, łukowy most powstał w 1860 roku, a do jego budowy użyto polnych kamieni i słupów bazaltowych, które przywieziono z terenu Szwajcarii Saksońskiej i Czech. Most i jego odbicie w wodzie tworzą niemal idealne koło – niektórym kojarzy się to z bramą do piekieł, stąd do mostu przylgnęły również nazwy „Most Diabła” i „Diabelski most”. Most w Kromlau jest nieczynny, jednak wiele osób ignoruje zakazy i wspina się na most by zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

Most Rakotzbrücke

fot: Michael Bertulat / CC BY-ND 2.0 (wikimedia.org)

Most Rakotzbrücke

fot: Dirk Forster / CC BY 2.0 (flickr.com)

Most Rakotzbrücke

fot: Designmilk / CC BY-SA 2.0 (flickr.com)



10. Dragon King Kong Bridge, Chiny

W 2016 roku zakończono budowę mostu Dragon King Kong Bridge w Chinach. 185-metrowa przeprawa nad rzeką łączy dwie części miasta Changsha. Dragon King Kong bridge składa się 3 odrębnych tras (wszystkie przeznaczone są tylko dla pieszych), z których jedna umiejscowiona jest 24 metry na rzeką. Na położonej najwyżej trasie znajduje się również taras widokowy, z którego można podziwiać krajobraz miasta oraz pobliskie góry. Niezwykła konstrukcja bywa nazywana również „węzłem szczęścia”.

Dragon King Kong Bridge - spektakularny most w Chinach

fot. arageek.com

fot. Materiały prasowe



Zobacz też:

25 ciekawostek o samolotach, liniach lotniczych i lataniu
Najdłuższe nazwy geograficzne na świecie – spróbuj je przeczytać
13 najpiękniejszych kolorowych jezior na świecie
Rekordowe miejsca w Polsce
25 najbardziej kolorowych miast na świecie

2 komentarze

Skomentuj