Nowe!

11 ciekawostek o Route 66

Route 66 nazywana “Główną Ulicą Ameryki” i “Drogą Matką”, to jeden z symboli Stanów Zjednoczonych i jedna z najsłynniejszych dróg na świecie. Przejażdżka drogą 66 to marzenie wielu podróżników, a legendarna Route 66 mimo iż straciła na znaczeniu i od lat 80. popada w ruinę zapisała się w popkulturze. Dlaczego powstała? Czy nadal można nią przejechać? Jakie miejsca warto odwiedzić? O tym dowiecie się z dzisiejszego tekstu.

#1. Czym jest Route 66?

Route 66 to trasa otwarta 11 listopada 1926 roku, która pierwotnie łączyła Los Angeles z Chicago, a w 1936 roku została przedłużona do Santa Monica, położonego u wybrzeża Pacyfiku. Route 66 przecina trzy strefy czasowe, osiem stanów (Illions, Kansas, Missouri, Oklahoma, Teksas, Nowy Meksyk, Arizona i Kalifornia), a jej łączna długość to 3939 km.

Route 66 mapa

Mapa Route 66 // fot. wikipedia.org, domena publiczna



#2. Dlaczego akurat 66?

W latach 70. XX wieku nie było w Stanach Zjednoczonych sieci dróg krajowych, a lokalne odpowiedniki pomimo oznakowania drewnianymi drogowskazami stanowiły nie lada zagadkę do rozszyfrowania. W 1925 roku Kongres wprowadził jednolite oznaczenia dla szos międzystanowych – te, które biegły wzdłuż równoleżników posiadały numery parzyste, a te na linii północ – południe otrzymały numery nieparzyste.

Dla najważniejszych dróg zarezerwowano numery dwucyfrowe, które kończyły się jedynką lub zerem. Delegaci z różnych stanów spierali się o numer, który powinna nosić nowa trasa. Jako, że droga musiała zaczynać się od cyfry 6, uważany za “ojca chrzestnego” późniejszej drogi 66 Cyrus Avery zaproponował numer 60. Na to nie zgodzili się przedstawiciele stanu Kentucky twierdząc, że w ten sposób ich stan będzie jedynym, który nie będzie miał ważnej drogi zakończonej “0”. Ich kontrpropozycją był numer 62, który z kolei nie spodobał się Avery’emu. Po kilkutygodniowej kłótni osiągnięto kompromis i nazwano drogę numerem 66.

Route 66

fot. pexels.com



#3. Czasy świetności Route 66

Największą popularność droga 66 zyskała w czasach wielkiego kryzysu jaki dosięgnął mieszkańców Ameryki w latach 40. ubiegłego stulecia. Route 66 była wówczas główną trasą, którą przemierzali zmierzający do Kalifornii rolnicy poszukujący nowego miejsca do życia, po utracie ziemi podczas tzw. “Dust Bowl” (w latach 1931-1938 aż 19 stanów na obszarze Wielkich Równin w Stanach Zjednoczonych dotknęła katastrofa ekologiczna będącą skutkiem suszy i silnej erozji gleb). Autostrada stała się również popularną trasą dla ciężarówek.

Route 66 była również impulsem dla ożywienia gospodarki w miasteczkach, przez które przebiegała – powstały liczne motele, restauracje, stacje benzynowe, sklepy i warsztaty, które utrzymywały się głównie z osób podróżujących.

Ciekawostki o Route 66

fot. pixabay.com



#4. Kres popularności

Obawy związane z dotychczasowym funkcjonowaniem Route 66 pojawiły się w momencie wybudowania w latach 50. międzystanowej sieci autostrad (Interstate Highway System). Route 66 powoli traciła na znaczeniu, aż została skreślona z krajowej listy autostrad 27 czerwca 1985 roku – powodem było niedostosowanie pewnych odcinków drogi do wymogów jakie stawiano nowoczesnym drogom międzystanowym.

#5. Historic Route 66

Route 66 zapisała się w historii jako legenda i wiele osób wybiera się właśnie nią w poszukiwaniu podróżniczych doznań. Właśnie dlatego w 2005 roku odcinki, które przebiegały przez stany: Illinois, Arizona i Nowy Meksyk zostały okrzyknięte narodową drogą krajobrazową “Historic Route 66”. Jej łączna długość to 2269,2 km.

#6. Route 66 w kulturze

Route 66 zainspirowała wielu artystów do stworzenia swoich dzieł. John Steinbeck w swojej powieści „Grona gniewu” opisał ucieczkę osadników z terenów zawładniętych przez burzę pyłową (“Dust Bowl”, o której wspomniałem powyżej), Bobby Troup napisał piosenkę pod tytułem “Get Your Kickson Route Sixty Six”, której autorską wersję nagrali między innymi The Rolling Stones i Depeche Mode. Również w filmie Auta z 2006 roku znaleźć można nawiązanie do legendarnej drogi, a w grze “Monopoly Świat” logo Route 66 zostało umieszczone na jednym z pionków.


#7. Pieszy maraton

W 1928 roku częściowo po drodze Route 66 przebiegała trasa Międzynarodowego Transkontynentalnego Maratonu Pieszego (Bunion Derby), który zaczynał się w Los Angeles, a kończył w słynnej nowojorskiej hali Madison Square Garden. Zwyciężył wówczas Andy Payne, który za pokonanie 5509.6 km otrzymał nagrodę w wysokości 25 000 dolarów (za co mógł podobno spłacić swoje długi zaciągnięte na ratowanie upadającej farmy).

Ze 199 śmiałków, którzy stanęli na starcie do mety dotarło 55 osób. Co ciekawe Harry Abrams, który ukończył maraton na 11 miejscu, powtórzył wyczyn w odwrotnym kierunku w 1929 r. (zajął 9 pozycję), stając się przy okazji pierwszą i prawdopodobnie jedyną osobą, która dwukrotnie przemierzyła pieszo Stany Zjednoczone od wybrzeża do wybrzeża.

Bunion Derby Route 66

Fotografia z 1928 roku przedstawiająca uczestników “Bunion Derby” na trasie biegu (gdzieś w Arizonie). Fot. route66news.com



#8. Historyczne wyczyny

W historii Route 66 zapisali się również inni śmiałkowie. W latach 60. Peter Mc Donald przeszedł na szczudłach trasę z Nowego Jorku do Los Angeles (w tym z Chicago do Los Angeles właśnie trasą 66), za co otrzymał nagrodę w wysokości 1500 dolarów.

Pod koniec lat 30. Happy Lou Phillips i Lucky Jimmy Parker na wrotkach pokonali trasę z Waszyngtonu do San Francisco. Większą część drogi musieli jednak przebyć pieszo, gdyż w tamtych czasach tylko nieliczne fragmenty 66 były utwardzone. Z kolei 78-latek “Hobo” Dick Zimmerman przemierzył drogę z Kalifornii do Michigan pchając przed sobą taczkę – celem jego podróży było odwiedzenie 101-letniej matki. W roku 1972 45-letni obywatel RPA John Ball w 54 dni przebiegł z Kalifornii do Chicago trasą Route 66.

#9. Różne nazwy na przestrzeni lat

Od momentu powstania Route 66 zyskała przeróżne nazwy, używane potocznie przez odwiedzających albo przez mieszkańców. Były to między innymi: Pontiac Trail, Osage Trial, Postal Highway, Wire Road, Grand Canyon Route, Ozark Trail, National Old Trails, Will Rogers Trial. Dodatkowo przez to, że Route 66 przebiegała przez tak wiele amerykańskich miast nazywana była również Główną Ulicą Ameryki.

#10. Krajobraz

Już około 30 kilometrów za Chicago widoczna jest stara nawierzchnia drogi Route 66 – zniszczony znakiem czasu asfalt z charakterystycznym białym logiem – tarczą z numerem 66. Podróż tą drogą dla wielu ludzi jest niespotykaną dotąd przygodą. Zaczynając od różnorodności mijanych terenów – od bujnych zarośli i bezkresnych niezamieszkanych terenów po bary, restauracje, stacje benzynowe, z których jedne zachęcają do odwiedzania, a pozostałe przeszywają nutą niepewności. Co ciekawe stacje często oddalone są od siebie na tej trasie nawet o 200 kilometrów, aby dostać się do najbliższego warsztatu należy przejechać niekiedy nawet 500 kilometrów.

#11. Route 66 – (wybrane) ciekawe miejsca

miasteczko Seligman w Arizonie – Seligman to 10-tysięczne miasto leżące na szlaku, przez który przebiega Route 66, a to właśnie Arizona uważana jest za miejsce narodzin tej drogi. W czasach świetności trasy zatrzymywało się w nim najwięcej turystów, którzy zmierzali w kierunku Colorado. Obok opuszczonych stacji benzynowych i nieczynnych restauracji można znaleźć również te, które funkcjonują do dziś i swym wystrojem nawiązują do dawnych czasów. Co ciekawe znajdująca się w miasteczku restauracja “Snow Cap” stała się wzorem dla stworzenia filmu Disney/Pixar pod tytułem „Auta”.

Seligman Route 66

Znak witający turystów w Seligman (fot. wikipedia.org / domena publiczna)

Snow Cap Selingman Route 66

Snow Cap w Selingman działa nieprzerwanie od 1953 roku (fot. PMDrive1061Own work, CC BY-SA 3.0, Link)




Springfield (Illinois) – w tym ponad 100-tysięcznym mieście 2% mieszkańców deklaruje pochodzenie polskie. To właśnie tu mieszkał w latach 1837-54 późniejszy prezydent USA, Abraham Lincoln (w mieście do dziś znajduje się dom, w którym mieszkał). W końcu to właśnie w Springfield powstała w 1948 roku pierwsza na świecie restauracja typu “Drive-through” – Red’s Giant Hamburg.
Dom Abrahama Lincolna w Springfield

Dom, w którym mieszkał Abraham Lincoln w Springfield (fot. Daniel Schwen – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6663069)




Adrian (Teksas) – w mieście znajduje się centralny punkt Route 66, z którego zarówno do Los Angeles jak i do Chicago jest dokładnie 1139 mil (1833km).
MidPoint Cafe, Adrian

MidPoint Cafe w Adrian (fot. QuesterMarkFlickr: IMG_0526, CC BY-SA 2.0, Link)




Amarillo (Teksas) – to właśnie tutaj Stanley Marsh III razem z członkami grupy artystycznej „Ant Farm” postanowił zbudować niepowtarzalny pomnik, który miał oddawać cześć „złotej erze” amerykańskiej motoryzacji – i tak w 1974 powstało Ranczo Cadillaców, na którym kupione w okolicznych złomowiskach model z lat 1948-1968 zostały zakopane “nosem” w dół. W mieście znajduje się również Big Texan Steak Ranch, w którym serwują 2kg steka – Ci, którzy zjedzą go w godzinę, nie muszą za niego płacić.
Ranczo Cadillaców Route 66

fot. Richie Diesterheft from Chicago, IL, USA – Tipping Painted CarsUploaded by PDTillman, CC BY 2.0, Link




Tucumcari (Nowy Meksyk) – w mieście funkcjonuje wciąż duża liczba zabytkowych moteli i restauracji zbudowanych w latach trzydziestych, czterdziestych i pięćdziesiątych. Jednym z nich jest działający od 1939 roku Blue Swallow Motel – według wielu najbardziej znany motel na całej trasie 66.
Blue Swallow Motel przy Route 66

fot. blueswallowmotel.com




Holbrook (Arizona) – motele wyglądające jak tradycyjne indiańskie domy budowano w USA od lat 30. XX wieku. Motel “Wigwam Village” w Holbrooke jest jedną z popularnych atrakcji Route 66.
Wigwam Motel w Holbrook

fot. Raleigh Muns – Raleigh Muns, CC BY 2.5, Link




Będąc w okolicy warto wybrać się do oddalonego 39 kilometrów od Holbrook, położonego zaledwie kilka minut drogi od Historic Route 66 “Parku Narodowego Skamieniałego Lasu”. To miejsce swoją nazwę zawdzięcza licznym egzemplarzom skrzemieniałego drewna, które występują na jego obszarze.
Park Narodowy Skamieniałego Lasu

Skrzemieniałe drewno w Parku Narodowym Skamieniałego Lasu (fot. wikipedia.org / creative commons)




Kingman (Arizona) – położone wzdłuż legendarnej trasy Kingman jest wspomniane w piosence “(Get Your Kicks On) Route Sixty Six”, napisanej przez Bobby Troupa w 1946 roku. W liczącym niewiele ponad 20 tysięcy mieszkańców mieście znajduje się motel “El Trovatore” otwarty pod koniec lat 30. XX wieku – wówczas jeden z najnowocześniejszych i najdroższych moteli na trasie Route 66 w Arizonie (był to pierwszy motel w całym stanie wyposażony w klimatyzację). W okolicach Kingman nakręcono również wiele hollywoodzkich produkcji, a gwiazdy kina takie jak Marilyn Monroe, Clark Gable, czy James Dean zatrzymywały się własnie we wspomnianym motelu. Dziś goście mogą zatrzymać się w pokojach tematycznych Marilyn Monroe, Elvisa Presleya, czy Johna Wayne’a.



Oatman (Arizona) – w pobliżu miasta przez wiele lat istniała kopalnia złota, nic zatem dziwnego że mieszkali tu głównie górnicy. Od 1952 roku wydobycie złota w miejscowej kopalni malało, co przyczyniło się do stopniowego wyludniania Oatman. W 1960 roku miasto było praktycznie opuszczone. Na fali zainteresowania Route 66 miasto odzyskało popularność i jest atrakcją turystyczną – wzdłuż odrestaurowanej ulicy mieszczą się sklepy z pamiątkami i restauracje, a po całym miasteczku swobodnie przechadzają się osły.
Oatman w Arizonie

Osły na ulicy w Oatman (fot. Dariusz JemielniakPraca własna, CC BY-SA 4.0, Link)




Glenrio – położone na granicy Teksasu z Nowym Meksykiem opuszczone miasteczko, w którym niegdyś znajdował się dworzec kolejowy, poczta, stacja benzynowa, hotel, sklep i bar. Publikowano tu nawet lokalną gazetę, mimo iż liczba stałych mieszkańców nigdy w historii nie przekroczyła 30 osób. Glenrio zaczęło “umierać”, gdy tuż obok powstała międzystanowa droga, a podróżni przestali tu zaglądać.
Glenrio - opuszczone miasto w USA

Opuszczona kawiarnia i stacja benzynowa w Glenrio (fot. RenelibraryOwn work, CC BY-SA 4.0, Link)




Cuba (Missouri) – w małym (3356 mieszkańców w 2010 roku) miasteczku znajduje się Wagon Wheel Motel działający nieprzerwanie od 1935 roku. Małe, kamienne domki z drewnianymi oknami i drzwiami położone są wśród gęstej zieleni. Mimo upływu lat gości wita oryginalny neon z 1947 roku. Zaledwie 6,5 kilometra od miasteczka Cuba znajduje się 2 największy na świecie bujany fotel (12,49 metrów wysokości), obok którego znajduje się sklepik z pamiątkami Fanning 66 Outpost.
Wagon Wheel Motel

Neon z 1947 wciąż zaprasza gości do Wagon Wheel Motel (fot. www.wagonwheel66cuba.com)




Santa Rosa (Nowy Meksyk) – w 1930 roku, gdy przez Santa Rosa wytyczono Route 66 miasto wypełniło się warsztatami samochodowymi, kawiarniami i motelami. Do dziś przetrwało sporo budynków, które przypominają o latach świetności. Jednym z nich jest “ROUTE 66 AUTO MUSEUM”, w którym znajduje się kolekcja oldschoolowych samochodów i ciężarówek oraz mnóstwo motoryzacyjnych gadżetów z dawnych lat.
Route 66 Auto Museum w Santa Rosa

“Route 66 Auto Museum” w Santa Rosa, fot. Route 66 Auto Museum Facebook

Route 66 Auto Museum w Santa Rosa

“Route 66 Auto Museum” w Santa Rosa, fot. Route 66 Auto Museum Facebook




Tuż obok, w środku wysokiej pustyni położony jest swojego rodzaju geologiczny fenomen o nazwie “Blue Hole” (znane niegdyś jako Błękitne Jezioro) – zbiornik z krystalicznie czystą wodą o głębokości 24 metrów i widoczności do 30 metrów. Blue Hole jest jednym z siedmiu jezior połączony podziemnym systemem jaskiń – prawdziwy raj dla nurków. Przepływ wody (11 365 litrów na minutę) sprawia, że woda ulega całkowitej wymianie co sześć godzin.
Santa Rosa Blue Hole

Blue Hole nocą (fot. santarosabluehole.com)


Zobacz też:

15 ciekawostek o rzymskim Koloseum
Sagrada Familia – 15 ciekawostek o niesamowitym dziele Gaudiego
20 ciekawostek o Wielkim Murze Chińskim
Machu Picchu – 13 ciekawostek o zaginionym mieście Inków
13 najpiękniejszych jezior na świecie


źródła: (1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9),(10),(11),(12),(13),(14),(15)

One Comment

Skomentuj