Rafał Sonik wygrał tegoroczny Rajd Dakar w kategorii quadów! Jest pierwszym w historii polskim uczestnikiem, który wygrał najtrudniejszy rajd świata. Rok temu Polak zajął drugie miejsce, a w tym roku startował z zamiarem zwycięstwa. Reprezentant Polski od początku toczył zacięty bój z Chilijczykiem Ignacio Casale. Obaj kierowcy zmieniali się na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej i walczyli ze sobą na poszczególnych odcinkach specjalnych. Z okazji zwycięstwa Rafała Sonika przygotowaliśmy ciekawostki o Rajdzie Dakar 🙂
Początki Rajdu
Historia Dakaru sięga 1977 roku. Francuz Thierry Sabine zgubił się na pustyni w Libii podczas rajdu Abidżan-Nicea. Urzeczony pustynią kierowca uznał, że … jest to idealne miejsce do rozgrywania rajdów.
Paryż – Dakar
Aż do 2001 roku uczestnicy Dakaru startowali z Paryża i ścigali się do senegalskiego Dakaru (z przeprawą promową przez Morze Śródziemne). Ze względu na zawirowania polityczne w Afryce wielokrotnie zmieniano lokalizację startu i mety, aż podjęto decyzję o przeniesieniu rajdu do Ameryki Południowej.
Ogromne odległości
W ostatnich latach kierowcy mają do pokonania około 8500 km. W pierwszej edycji (1979 rok) dystans ten wynosił 10 000 km (w tym 3168 km odcinków specjalnych). Ze 182 pojazdów na metę dotarło 74 pojazdy, a trasa prowadziła miedzy innymi przez Algierię, Niger, Mali i Burkina Faso.
Najdłuższym rajdem w historii był ten z 1986 roku. Na trasie Paryż – Algier – Dakar kierowcy mieli do pokonania aż 15 000km. Z 486 startujących do mety dotarło zaledwie 100 pojazdów. Dakar z 1986 przeszedł do historii również ze względu na katastrofę helikoptera, w której zgniął Thierry Sabine – główny pomysłodawca i organizator rajdu.
Ilość uczestników
Największa ilość uczestników stanęła do rywalizacji w 2005 roku. Na trasie z Barcelony do Dakaru wystartowało 688 pojazdów. Do mety dotarło 215. Jeśli chodzi o najmniejszą liczbę uczestników, to niechlubny rekord przypada na 1993 rok. Z Paryża wystartowały zaledwie 153 pojazdy, a na metę w Dakarze dojechało zaledwie 67.
Wypadki
Według obliczeń agencji AFP, w organizowanym od 1979 roku wyścigu zginęły do tej pory 54 osoby, w tym 19 uczestników.
Pojazdy
Od początku rajdu zawodnicy ścigają się w dwóch klasach – samochody i motocykle, natomiast w klasie ciężarówki od 1980 (bez roku 1989). W 2009 zadebiutowała nowa klasa – quady.
Polacy w rajdzie
Pierwszym polakiem, który wystartował w Rajdzie Dakar był Andrzej Koper ( czterokrotny Mistrz Polski w rajdach samochodowych w latach 1982, 1984, 1985 i 1988) – startował w Dakarze w 1990 roku samochodem Land Rover 110. Na trasie Paryż – Trypolis – Dakar zajął 77 miejsce (w 1990 roku wystartowało 465 pojazdów, a do mety dotarło 133 z nich).
Na starcie tegorocznego Rajdu Dakar stanęło piętnastu Polaków. Do mety dojechało jednak tylko dziewięciu. Poza Rafałem Sonikiem, który wygrał w klasie quadów świetny wynik zanotował również Krzysztof Hołowczyc – stał się pierwszym Polakiem w historii, który w klasyfikacji kierowców samochodów znalazł się na podium (trzecie miejsce).
Kobiety w rajdzie Dakar
Ostatni rajd organizowany na trasie z Paryża do Dakaru (2001 rok) przeszedł do historii, ze względu na pierwsze zwycięstwo kobiety. Na mecie w Dakarze jako pierwsza zameldowała się niemiecka zawodniczka rajdowa Jutta Kleinschmidt. W imprezie startowała miedzy innymi księżna Monako, a w 2002 roku wzięła udział Martyna Wojciechowska – ukończyła go jako pierwsza Polka i kobieta z Europy Środkowo-Wschodniej (zajęła 44 miejsce, jechała Toyotą).
(Prawie) nieprzerwanie od 1979 roku
Tegoroczny wyścig była już 37-mą edycją rajdu, która odbywa się co roku od 1979. Rajd odwołano jedynie raz – w 2008 roku z powodu zagrożenia terrorystycznego. Na zdjęciu: Etienne Lavigne, szef Rajdu Dakar podczas ogłoszenia decyzji /fot. East News
Wyjątkowe konstrukcje
Wielu producentów traktuje rajd jako poligon doświadczalny dla swoich konstrukcji, starając się dowieść ich wytrzymałości, jednak większość pojazdów jest znacznie zmodyfikowana w porównaniu z egzemplarzami seryjnymi.
W przeszłości dominowały w rajdzie samochody głównie europejskich producentów (Land Rover, Range Rover, Mercedes-Benz klasa G i Pinzgauer). Inni producenci wystawiali poważnie zmodyfikowane konstrukcje (Rolls-Royce, Citroën, a nawet Porsche). Francuz Jean-Louis Schlesser zaprojektował i zbudował serię buggy, na których kilkakrotnie wygrywał rajd.
Wśród ciężarówek występują Kamaz, Tatra, Hino, MAN, DAF oraz Mercedes-Benz (Unimog).
Najpopularniejszą (i zajmującą czołowe pozycje) marką wśród motocykli jest KTM. BMW produkowało kiedyś motocykl enduro nazwany „Dakar”, ale ze względu na dominacje KTM wycofało się z zawodów. Ostatnimi czasy coraz lepiej radzą sobie motocykle Yamaha.
Zobacz też: „PoDrodze Afryka” czyli 17000 kilometrów „maluchem” przez Afrykę!
za wikipedią
Skomentuj
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.