Największe czołgi, które są na wyposażeniu różnych armii i które brały udział w różnych działaniach wojennych osiągają masę maksymalną masę 55-65 ton. Jak się okazało w praktyce większe i cięższe czołgi są zbyt masywne, zbyt trudne w okiełznaniu przez załogę i nie sprawdzają się w boju. Przedstawiamy kuriozalne zrealizowane projekty superczołgów – gigantów, które okazały się jednak niezrealizowanymi snami ich twórców o potędze…
Car Tank
W 1914 w Rosji powstał gigantycznych rozmiarów czołg o nazwie Car Tank, który ze względu na charakterystyczny osobliwy kształt nazywany był również „Nietoperzem”. W skład tej konstrukcji wchodziła opancerzona gondola, która została umieszczona pomiędzy dwoma wielkimi kołami o średnicy 9 m. Sama konstrukcja tego pojazdu przypominała swego rodzaju „hybrydę” armaty i roweru. Car Tank okazał się jednak zbyt trudny w kierowaniu, jego silniki były zbyt słabe, aby maszyna mogła się sprawnie poruszać, a jego rozmiary były zbyt ogromne, co czyniło z czołgu zbyt łatwy cel na polu walki.
![car tank Rosja](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/car-tank-rosja-3.jpg)
fot. redddit.com
![car tank Rosja](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/car-tank-rosja-2.jpg)
fot. redddit.com
![rosyjski car tank](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/car-tank-rosja.jpg)
fot. wikipedia, domena publiczna
Char 2C
Kolejnym czołgiem gigantem na naszej liście jest Char 2C produkcji francuskiej. Powstał jako broń, która miała się sprawdzić w warunkach pierwszej wojny światowej. I pewnie sprawdziłaby się, jednak ta 70 tonowa maszyna miała tego „pecha”, że gdy weszła do masowej produkcji, pierwsza wojna światowa się skończyła. W warunkach pierwszej wojny światowej Char 2C spełniał wszelkie zapotrzebowania bojowe. 10 czołgów Char 2C „załapało” się na drugą wojnę światową, jednak okazało się, że są zbyt przestarzałe i finalnie ewakuowano je z linii frontu pociągiem.
![Char 2C – superciężki czołg francuski opracowany w czasie I wojny światowej](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-char-2c.jpg)
fot. wikipedia // domena publiczna
K-Wagen
Podczas pierwszej wojny światowej również Niemcy skonstruowali swój czołg gigant. W 1917 roku powstał K-Wagen, który ważył 120 ton i wyposażony został w 4 działa oraz 7 karabinów maszynowych. W monstrum tym zastosowano innowacyjny system obsługi, sterowania i kierowania ogniem, który wzorowany był na okrętach wojennych. Pomimo, że skonstruowano dwie takie maszyny, okazały się zbyt wielkie i niepraktyczne, w związku z czym żadnej nie dostarczono na pole bitwy.
![czołg K-wagen](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-k-wagen.jpg)
Rysunek przedstawiający czołg K-Wagen // fot. Mulhollant – Own work drawing, CC BY-SA 3.0, Link
T29 Heavy Tank
Podczas drugiej wojny światowej swoje superciężkie czołgi stworzyli również Amerykanie. Pierwszym z nich był T29 Heavy Tank, którego projekt miał być odpowiedzią na niemieckiego Tygrysa II, jednak również on nie doczekał on chrztu bojowego, gdyż wojna się zakończyła zanim zakończono jego produkcję i testy.
![T29 Heavy Tank – amerykański prototypowy czołg ciężki opracowany pod koniec II wojny światowej](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-t29.jpg)
Czołg T29 w General George Patton Museum // fot. wikipedia CC BY-SA 2.5
T28
Drugim z amerykańskich gigantów był czołg T28, którego konstrukcja była znacznie ciekawsza od T29. Posiadał on 105-milimetrową armatę, cztery gąsienice, a jego przód zaopatrzono w 300-milimetrowy pancerz. Również to monstrum nie doczekało działań wojennych.
![T28 Super Heavy Tank - największy czołg superciężki zaprojektowany dla potrzeb amerykańskiej armii w czasie II wojny światowej](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-t28.jpg)
fot. wikipedia, domena publiczna
TOG 2
Podczas drugiej wojny światowej swoje superciężkie czołgi konstruowali również Anglicy. Po ważącym 64 tony czołgu TOG1 powstał jego 80-tonowy następca TOG2. Choć maszyna była ta ciężka i solidnie opancerzona, to posiadała dosyć słabe uzbrojenie w postaci działa o średnicy 76 mm. Czołg ten powstał w 1941 roku, lecz szybko ze względów praktycznych zaniechano jego produkcji.
![TOG 2 – brytyjski prototypowy czołg superciężki opracowany w początkowej fazie II wojny światowej](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-tog2.jpg)
TOG 2 w Bovington Tank Museum // fot. Makizox – Praca własna, CC BY-SA 4.0, Link
Panzer VIII Maus
Powszechnie znane są marzenia Hitlera o zawładnięciu całym światem, które kosztowały miliony istnień ludzkich oraz projekty superbroni. Im bardziej III Rzesza chyliła się ku upadkowi, tym bardziej absurdalne miał pomysły na Wunderwaffe. Jedną z superbroni Hitlera miał być Panzer III Maus, ważący 188 ton i uzbrojony w armatę kalibru 128 mm. Jednak jego historia bojowa okazała się bardzo krótka, gdyż ugrzązł w mokrym gruncie podczas obrony Berlina.
![Maus – czołg superciężki konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/czolg-panzerkampfwagen-VIII-maus.jpg)
Maus w Muzeum Czołgów w Kubince // fot. wikipedia, domena publiczna
O-I
Podczas drugiej wojny światowej również Japończycy mieli swój projekt superczołgu. Był nim model O-I produkowany w zakładach Mitsubishi Heavy Industries. Miał on ważyć 120 ton i być uzbrojony w działo kalibru 105 mm. To prawdopodobnie jedyny z czołgów gigantów, który brał udział w walkach. Miało to być w Mandżurii, jednak wobec braku potwierdzonych dowodów, przyjmuje się to współcześnie za spekulację…
![O-I – seria prototypowych czołgów superciężkich](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2020/03/japonski-czolg-o-i.jpg)
Jedna z prób rekonstrukcji wyglądu czołgu ciężkiego O-I. // fot. worldoftanks.eu
Zobacz też:
• Podziemia z okresu II wojny światowej w Polsce – tajemnicze miejsca
• Frank “Rocky” Fiegel – to właśnie Polak był inspiracją dla twórcy słynnego Popeye’a
• Jak budowano Statuę Wolności – unikalne zdjęcia
• Kto, kiedy i dlaczego wynalazł grę „Kamień, nożyce, papier”?
• Dziwne i nietypowe samochody oraz pojazdy z przeszłości
Skomentuj
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.