Koniec XIX wieku uznać można za początek ery motoryzacji. To wtedy w 1886 roku powstał pierwszy samochód w historii. Był to trzykołowy pojazd z napędem spalinowym, skonstruowany przez Carla Friedricha Benza. Maszyna otrzymała nazwę Patentwagen Nr. 1 i jak się później okazało w znaczący sposób zrewolucjonizowała transport, stając się protoplastą dzisiejszych samochodów.
Patentwagen Nr.1 konstrukcji Carla Friedricha Benza
Choć pierwsze próby stworzenia pojazdu napędzanego mechanicznym silnikiem spalinowym miały miejsce wiele lat wcześniej, to zawsze kończyły się fiaskiem i projekty porzucano w kąt. W 1765 roku francuski konstruktor Nicolas Joseph Cugnot próbował stworzyć pojazd napędzany silnikiem parowym, który mógłby ciągnąć ciężkie działa. Jego maszyna zadebiutowała w 1769 roku, a rok później powstała wersja ulepszona, która poruszała się z prędkością 4 km/h. W 1771 roku pojazd zderzył się z murem i wiele źródeł podaje, że był to pierwszy w historii wypadek samochodowy. Pojazd Cugnota z 1770 roku zobaczyć można w paryskim muzeum techniki Musée des arts et métiers. W 1870 roku Austriak Siegfried Marcus testował prototyp pojazdu z silnikiem spalinowym. Pojazdy Cugnot’a i Marcusa okazały się niedopracowane na tyle, by poruszać się samodzielnie i pokonywać dłuższe dystanse, lub zbyt skomplikowane w obsłudze dla jednej osoby.
Jednak pod koniec XIX wieku Carl Fierdrich Benz, właściciel firmy produkującej stacjonarne silniki dwusuwowe napędzane gazem – Benz & Cie. Reinische Gasmotorenfabrik – skonstruował pierwszy w historii pojazd, który napędzany był silnikiem spalinowym. Dzięki temu pojazd ten w pełni zasłużył na miano pierwszego samochodu w dziejach. Wydarzenie to miało miejsce w 1886 roku, a Benz swój pojazd nazwał Patentwagen Nr. 1.
Trzykołowy pojazd napędzany ligroiną
Choć pierwotnie Benz planował skonstruować pojazd dwukołowy na bazie roweru, to jednak silnik okazał się zbyt ciężki i musiał zostać posadowiony a podwoziu trzykołowym. Silnik o zapłonie iskrowym napędzany był paliwem – ligroiną… środkiem służącym do zmywania farb. Ta pierwsza benzyna to mieszanina węglowodorów, która pochodzi z destylacji ropy naftowej. Jednorazowo do zbiornika wlewano zaledwie ok. 1,5 litra paliwa (przy zużyciu 10 l/100 km). Kierownicą pierwszego samochodu została korba napędzająca przekładnię zębatą, a pojazd odpalany był za pomocą koła zamachowego.
Patent numer 37 435
Carl Friedrich Benz opatentował swój wynalazek 29 stycznia 1886 roku pod numerem 37 435, natomiast pierwsza oficjalna jazda próbna odbyła się 3 lipca 1886 roku. Benz po latach ocenił, że pojazd mógł wówczas poruszać się z prędkością 16 km/h. W tym samym roku powstał udoskonalony Patentwagen Nr. 3, który miał silnik o mocy 1,5 KM.
Jak wiele przełomowych wynalazków, tak i Patentwagen Nr. 1 wzbudzał skrajne emocje. Nie brakowało takich, którzy pojazd Benza nazywali „diabelskim pojazdem”. Jednak pojazd okazał się praktycznym wynalazkiem i coraz więcej przedsiębiorców interesowało się tym pomysłem.
Wkrótce firma Peugeot rozpoczęła prace nad licencjonowanymi silnikami. Swoje projekty realizował również Gottlieb Daimler. W 1926 roku firmy Benza i Daimlera połączyły się tworząc Mercedes-Benz. Kilka lat po swoim debiucie Patentwagen Nr. 1 przebudowano na czterokołowiec, a następnie zezłomowano. W 1903 roku powstał replika, która bazowała na oryginalnej dokumentacji. Dziś można ją zobaczyć w zbiorach Deutsches Museum w Monachium.
Zobacz też:
• Tucker ’48 – krótka historia samochodu, który wyprzedzał swoją epokę
• Najmniejsze samochody świata!
• Dziwne i nietypowe samochody oraz pojazdy z przeszłości
• Najbezpieczniejszy, a jednocześnie najpaskudniejszy samochód na świecie
• Dlaczego słynny londyński autobus jest czerwony i ma dwa piętra?