Nie wszystkie rozbite statki kończą swoją historię w głębinach morskich – los niektórych z nich jest bardziej prozaiczny – lądują na mieliźnie. Dziś opowiemy o najbardziej imponujących wrakach statków, które na zawsze pozostaną w płytkiej wodzie.
Olympia
Olympia to statek handlowy, który w 1979 roku został schwytany przez piratów w drodze z Cypru do Grecji. Po nieudanej próbie wyciągnięcia statku z zatoki w pobliżu wyspy Amorgos, gdzie porzucili go piraci, Olympia pozostała tam do tej pory, stając się lokalną atrakcją turystyczną. Wrak statku z całą pewnością kojarzą fani filmów Luca Bessona – Olympia pojawiła się w filmie „Wielki błękit” z 1988 roku.
![Wrak statku Olympia na wyspie Amorgos](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-olympia-wyspa-amorgos-1.jpg)
fot. User:internationalgreg – Own work, CC BY-SA 3.0, Link
![Wrak statku Olympia na wyspie Amorgos](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-olympia-wyspa-amorgos-2.jpg)
fot. Martin Kraft – Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link
Statek MS World Discoverer
MS World Discoverer to jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych wraków statków. Zbudowany w 1974 roku wycieczkowiec miał 87,5 m długości i w trakcie swojej 25-letniej służby pływał głównie na południowym Atlantyku. 30 kwietnia 2000 r. w rejonie Sandly Passage na Wyspach Salomona statek wpadł na skały, które nie były zaznaczona na mapie. W wyniku tego zdarzenia prawa burta uległa znacznym uszkodzeniom. Aby zapobiec zalaniu statku i uniknąć strat w ludziach kapitan Oliver Kruess postanowił osadzić statek na mieliźnie w pobliżu brzegu (wszyscy podróżujący statkiem zostali uratowani).
Początkowo planowano podnieść statek, lecz w międzyczasie na Wyspach Salomona wybuchła wojna domowa. Następnie statek został ograbiony z wyposażenia przez rabusiów i częściowo zniszczony. W kolejnych latach zlecono jego oględziny, które wykazały że jego naprawa jest nieopłacalna. Dziś wrak statku MS World Discoverer jest atrakcją turystyczną.
![Wrak statku MS World Discoverer](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/ms-word-discoverer-wrak-statku.jpg)
fot. panoramio.com via atlasobscura.com
Statek Mediterranean Sky
Statek wycieczkowy Mediterranean Sky opuścił Londyn w 1953 roku. Przez kolejne lata zmieniał właścicieli, by w swój ostatni rejs wypłynąć w sierpniu 1996 roku. Ze względu na złą sytuację finansową armatora statek został zajęty, a następnie odholowany do zatoki Eleusis (Grecja). Pod koniec 2002 roku Mediterranean Sky zaczął nabierać wodę i pochylać się. Porzucony statek został więc odholowany na płytką wodę, gdzie się wywrócił i zatonął w 2003 roku. Częściowo zanurzony wrak nadal jest widoczny i czeka na dalsze decyzje co do jego losu.
![Wrak statku Mediterranean Sky](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-mediterranean-sky.jpg)
fot. screen z youtube
Statek Captayannis
Captayannis był greckim statkiem towarowym, służącym do transportu cukru. W 1974 roku podczas burzy zderzył się z tankowcem na rzece Clyne w Skocji. Pomimo szybkiej reakcji kapitana, który skierował transportowiec na płytkie wody statek przewrócił się na bok i leży tak do dnia dzisiejszego. Nigdy nie podjęto próby jego usunięcia, ze względu na trudności w ustaleniu konkretnego właściciela odpowiedzialnego za jednostkę. W międzyczasie wrak ograbiono z najcenniejszych przedmiotów, a statek pokrył się roślinnością i jest domem dla wielu ptaków. Miejscowi nazywają go „cukrowym statkiem”.
Statek Dimitrios
Statek towarowy Dimitrios zbudowano w 1950 roku. W grudniu 1981 roku osiadł na mieliźnie u wybrzeży Grecji. Krąży wiele plotek na temat pochodzenia statku i tego, jak utknął na plaży. Większość twierdzi, że statek był używany do przemytu papierosów pomiędzy Turcją a Włochami, który następnie podpalono, by zatrzeć wszelkie ślady.
Prawda jest nieco inna i została opisana przez honorowego szefa greckiej straży przybrzeżnej Christosa Ntounia w książce „Wraki statków greckich mórz”. Ntounis pisze w niej, że statek dokonał awaryjnego dokowania w Gythio 4 grudnia 1980 r., ze względu na chorobę kapitana, który trafił do szpitala. Następnie pojawiły się problemy finansowe, oraz problemy z silnikiem, w wyniku czego statek został opuszczony. Dimitrios dryfował w wielu miejscach, dopóki na stałe nie osiadł na mieliźnie u wybrzeży Lakonii 23 grudnia 1981.
![Wrak statku Dimitrios](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-dimitrios-2.jpg)
fot. Pexels.com
Bos 400
100-metrowy, przystosowany głównie do podnoszenia ciężkich rur statek BOS 400 był największym dźwigiem pływającym po wodach otaczających Afrykę. Podczas holowania z Point-Noire w Republice Kongo do Cape Town w RPA zerwał się z holu i dryfował w kierunku brzegu, by 26 czerwca 1994 roku uderzyć o skały niedaleko miejscowości Hout Bay na południe od Cape Town. Uderzenie było na tyle silne, że statek został poważnie uszkodzony, a jego rufa zaklinowała się na skałach. Kilka miesięcy po tym zdarzeniu próbowano uwolnić barkę, jednak ostatecznie uznano, że uszkodzenia są zbyt duże. Bos 400 do dziś stoi w miejscu, w którym utknął feralnego dnia, a kolejne fragmenty odpadają i znikają w wodzie. Znaczna część konstrukcji jest jednak cały czas widoczna nad powierzchnią wody.
La famille express
La Famille Express to statek zbudowany w 1952 roku w Polsce, który do 1999 roku służył w marynarce wojennej ZSRR pod nazwą „Fort Szewczenko”. Następnie statek został sprzedany, otrzymał swoją drugą (i ostatnią) nazwę i pływał pod banderą Panamy jako statek handlowy. La famille express osiadł na mieliźnie podczas huraganu Francis w 2004 r. w pobliżu południowych Wysp Turks i Caicos na Morzu Karaibskim. Nigdy nie podjęto próby holowania statku, który szybko został ograbiony ze wszystkich cennych części i przedmiotów. Dziś stanowi lokalną atrakcję turystyczną.
![Wrak statku "La Famille Express"](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-la-famille-express.jpg)
fot. Matthew Straubmuller via Flickr Matthew Straubmuller @Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)
Evangelia
Evangelia to statek handlowy zbudowany w tej samej stoczni co Titanic. 28 maja 1942 roku wypłynął w morze pod nazwą Empire Strength. W kolejnych latach statek kilkukrotnie zmieniał właściciela i nazwy (Saxon Star, Redbrook oraz Evangelia). W 1968 roku, podczas gęstej mgły, statek popłynął zbyt blisko brzegu, uderzył w skały i osiadł na mieliźnie w pobliżu Costinesti (Rumunia). Niektórzy twierdzą, że zrobiono to specjalnie, aby wyłudzić odszkodowanie od ubezpieczyciela. Hipotezę tą pośrednio potwierdza fakt, że podczas katastrofy, pomimo gęstej mgły, na morzu nie było burzy, a cały sprzęt działał poprawnie.
![wrak statku Evangelia w Rumunii](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-evangelia.jpg)
fot. Mike, upload by Herrick – The Forgotten Ship, CC BY 2.0, Link
![wrak statku Evangelia w Rumunii](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-evangelia-2.jpg)
fot. Original Uploader was Photoples (talk) at ro.wikipedia. – Transferred from ro.wikipedia to Commons by Ionutzmovie using CommonsHelper., CC BY-SA 3.0, Link
M/S Cabo Santa Maria
M/S Cabo Santa Maria to hiszpański statek towarowy, który jesienią 1968 roku był w drodze do Brazylii i Argentyny załadowany samochodami, maszynami, porcelaną, lekarstwami, odzieżą, i jedzeniem. 1 września wczesnym rankiem statek wylądował na mieliźnie na wybrzeżu Boa Esperança na Wyspach Zielonego Przylądka. Z pobliskiej wyspy São Vicente wysłano holownik, który bezskutecznie próbował wyciągnąć statek.
Do rozładowania statku zgłosili się ochotnicy z wyspy Boa Vista i sąsiednich wysp – za pomocą mułów i osłów przewieźli ładunek do pobliskiego miasta Sal Rei. Co ciekawe rozładunek statku trwał niemal cały rok. Dziś statek powoli się rozpada.
![Wrak statku Cabo de Santa Maria](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-cabo-de-santa-maria.jpg)
Wrak w 2010 roku (fot. Ximonic (Simo Räsänen) – Own work, CC BY-SA 4.0, Link)
SS Maheno
SS Maheno to statek zbudowany w 1905 roku, który regularnie pokonywał trasę pomiędzy Sydney i Auckland. Podczas I wojny światowej służył jako statek szpitalny nowozelandzkiej marynarki wojennej, a następnie w 1935 roku został sprzedany firmie z Japonii. Z Melbourne do Osaki statek holowała inna jednostka, jednak w trakcie tej podroży statki wpadły w poważną burzę, a lina holownicza pękła. Próby ponownego przymocowania liny holowniczej zakończyły się fiaskiem, a SS Maheno wraz z 8 członkami załogi na pokładzie odpłynął i zniknął. Statek odnalazł 3 dni później samolot – fale wyrzuciły go na brzeg wyspy Fraser Island, a załoga rozbiła obóz na lądzie. Po tych wydarzeniach statek ponownie wystawiono na sprzedaż, jednak nie znaleziono nabywców. SS Maheno wciąż znajduje się na Fraser Island, gdzie pozostaje popularną atrakcją turystyczną.
![Wrak statku S.S. Maheno na Fraser Island](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-ss-maheno.jpg)
fot. pexels.com
HMAS Protector
HMAS Protector to duży okręt artyleryjski zbudowany w 1884 roku. Statek służył w I i II wojnie światowej. W 1943 roku w drodze z Gladstone do Nowej Gwinei, statek zderzył się z holownikiem. Uszkodzenia były na tyle duże, że okręt został porzucony, a następnie przetransportowany w okolicę Heron Island w północno-wschodniej części Australii. Częściowo zatopiony kadłub okrętu do dziś pełni funkcję falochronu. Co ciekawe podczas odpływu do wraku można dotrzeć pieszo.
![Wrak statku HMAS Protector](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-hmas-protector.jpg)
fot. Sirrob01 – Own work, CC BY-SA 3.0, Link
MV Panagiotis
Ci z Was, którzy odwiedzili grecką wyspę Zakyntos z pewnością kojarzą statek spoczywający w tzw.”Zatoce wraków”. MV Panagiotis był statkiem transportowym budowanym w 1937 roku jako MV Saint Baden. Następnie w wyniku zmiany właściciela otrzymał nazwę MV Meropi, a przy okazji kolejnej sprzedaży MV Charis. Swoją ostatnią nazwę statek otrzymał zmieniając właściciela w 1975 roku. 1 października 1980 roku podczas rejsu wzdłuż wybrzeży Zakyntosu statek trafił na sztorm, w wyniku którego został wyrzucony na brzeg plaży Nawajo. Spore uszkodzenia oraz utrudniony dostęp do statku sprawiły, że pozostawiono go na pastwę losu. MV Panagiotis szybko stał się atrakcją turystyczną, jednak z upływem lat coraz bardziej niszczeje.
![Plaża Nawajo - Zakhyntos](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2018/02/plaza-nawajo-zakhyntos.jpg)
fot. Oryginalnym przesyłającym był Mariokol z polskiej Wikipedii – Na Commons przeniósł z pl.wikipedia użytkownik Pjahr z pomocą narzędzia CommonsHelper., GFDL, Link
SS Ayrfield
SS Ayrfield zwodowano w 1911 roku w Wielkiej Brytanii. Przez lata jednostka służyła jako statek do przewozu węgla, a podczas II wojny światowej statek przewoził zaopatrzenie dla alianckich oddziałów walczących na Pacyfiku. 6 października 1972 roku statek wycofano z eksploatacji i wysłano do zatoki Homebush (okolice Sydney), w której znajdowała się stocznia złomowa. Statek planowano rozebrać, jednak stocznia, w której się znajdował upadła i z biegiem lat pozostawiony własnemu losowi SS Ayrfield stał się „pływającym lasem”, porośniętym przez las namorzynowy. Obecnie wrak statku jest jedną z miejscowych atrakcji turystycznych.
![Wrak statku SS Ayrfield w Australii](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-ss-ayrfield-2.jpg)
fot. Serkan5495 – Own work, CC BY-SA 4.0, Link
Temple Hall
Statek Temple Hall zbudowano w 1951 roku w Wielkiej Brytanii. W 1981 roku załadowany drewnem okręt zmierzał z z Wybrzeża Kości Słoniowej do Grecji. W trakcie rejsu doszło do wycieku oleju, w wyniku którego statek skierowano na płytkie wody w okolicach Lanzarote, gdzie następnie osiadł na dnie zaledwie kilkadziesiąt metrów od wybrzeży wyspy. Ponieważ naprawa okazała się zbyt kosztowna, nigdy nie został odholowany. Z biegiem czasu niszczejący statek wrył się w dno oceanu, dzięki czemu do dziś stoi bardzo stabilnie.
![Wrak statku Temple Hall na Lanzarote](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/lanzarote-wrak-statku-temple-hall.jpg)
fot. Gernot Keller, London (www.gernot-keller.com) – Canon 5D, CC BY-SA 2.5, Link
Eden V
Pora na najbardziej tajemniczy statek w tym zestawieniu. 95-metrowy frachtowiec Eden V (wcześniej pływał pod 11 innymi nazwami) zbudowany został najprawdopodobniej w 1969 roku w Japonii. W grudniu 1988 roku statek osiadł na mieliźnie na chronionym obszarze Parku Narodowego Gargano, w okolicach plaży Lesina Marina we Włoszech. Do dziś nie wiadomo co się stało, ani do kogo należał statek, ponieważ wszystkie dokumenty i wpisy w rejestrach okazały się sfałszowane. Przesłuchiwany przez włoską policję dowódca zeznał, że statek wypłynął z Bejrutu lub Trypolisu (w Libanie), gdzie wyładował drewno, a stamtąd został skierowany do Porto Tolero w Jugosławii (obecnie Chorwacja), by załadować żelazo. Jak się pewnie domyślacie dowódca, wkrótce po złożeniu zeznań zniknął. W okolicy, w której statek osiadł na mieliźnie odnaleziono następnie 123 zardzewiałe i śmierdzące beczki, które zawierały materiał radioaktywny.
W 2006 r. zakończono przetarg na usunięcie wraku, ale rozbiórka została przerwana w 2007 r., ponieważ firma, która wygrała przetarg nie otrzymało zezwoleń na unieszkodliwianie odpadów. Beczki zostały usunięte w 2007 roku przez administrację prowincji Foggia. Pod koniec marca 2014 r. usunięto znaczną część wraku, pozostawiając jedynie dno kadłuba wyrzucone na brzeg.
![Wrak statku EDEN V](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/eden-v-wrak-statku.jpg)
fot. artificialowl.net
MV Louilla
W okolicach egipskiego kurortu Szarm el-Szejk znajduje się kilkanaście wraków statków, a jedynym z nich, którego część znajduje się nad powierzchnią wody jest wrak panamskiego frachtowca Louilla. 29 września 1981 roku MV Louilla wypłynął z jordańskiego portu Akaba w stronę Kanału Sueskiego i po przepłynięciu niewielkiego odcinka wpadł na mieliznę w cieśninie Tirańskiej, niedaleko Gordon Reef, zaledwie 2 km od wybrzeży Szarm el-Szejk.
Początkowo próbowano uwolnić statek, jednak nie udało się. 4 dni po feralnym zdarzeniu załoga opuściła okręt, który pozostał na mieliźnie i powoli niszczał. Dziś statek jest w bardzo złym stanie, jednak z racji bliskości lądu i świetnych warunków do nurkowania jest chętnie odwiedzany przez płetwonurków.
Eduard Bohlen
Nasze zestawienie zamyka dość nietypowy statek, który znajduje się około 300 metrów od wody. 5 września 1909 roku okręt płynąc w gęstej mgle wpadł na płyciznę u wybrzeży Namibii. Kilka dni po tym wydarzeniu próbowano wyciągnąć statek, jednak okazało się, że silne prądy naniosły do kadłuba tyle piasku, iż jest to niemożliwe. W kolejnych tygodniach Eduard Bohlen centymetr po centymetrze „oddalał się” od morza za sprawą piasku przenoszonego przez wiatr z pobliskiej pustyni.
Historia statku nie kończy się jednak w tym miejscu – górnicy pracujący w pobliskiej kopalni diamentów uznali, że wrak jest idealnym miejscem na hotel. Gdy kopalnię zamknięto, Eduard Bohlen powoli zaczął popadać w ruinę. Dziś wrak statku leży kilkaset metrów w głąb lądu. Wielu uważa to za dowód ekspansji pustyni Namib w morze i ostrzeżenie dla wszystkich statków, że linia brzegowa Namibii ciągle się zmienia.
![Wrak statku Eduard Bohlen w Namibii](https://zalajkowane.pl/wp-content/uploads/2019/08/wrak-statku-eduard-bohlen-namibia.jpg)
fot. Sonsepics @flikcr.com (CC BY 2.0)
Zobacz też:
• 12 najdziwniejszych miast na świecie
• 14 ekstremalnych miejsc zamieszkanych przez ludzi
• 10 niezwykłych kładek i mostów dla pieszych
• Ciekawe miejsca w Polsce
• 10 rzeczy, których musisz spróbować, jeśli lubisz adrenalinę
źródła: (1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8)