Czy lotniska przyszłości będą miały okrągłe pasy startowe? - Zalajkowane.pl
Nowe!

Czy lotniska przyszłości będą miały okrągłe pasy startowe?

Podróże samolotami cieszą się coraz większą popularnością wśród podróżujących, a władzom lotnisk sen z powiek spędza ułożenie ruchu na wciąż za małych obiektach, tak aby te mogły obsłużyć w jak najkrótszym czasie jak największą liczbę lotów, zachowując przy tym wszystkie standardy bezpieczeństwa.

Ruch lotniczy trwa całą dobę – świadczą o tym ilości startów i lądowań na różnych lotniskach – na przykład z londyńskiego Heathrow samoloty startują średnio co 45 sekund (według niektórych danych). W tym samym czasie średnia liczba samolotów znajdujących się obecnie w powietrzu na całym świecie wynosi ponad 10 000 samolotów.

Jak zatem poradzić sobie z wciąż rosnącą liczbą połączeń i pasażerów?

Henk Hesselink pracujący w holenderskim Aerospace Centre zaproponował, by pasy startowe współczesnych lotnisk budować w formie okręgu. Według założeń jego projektu na okrągłym pasie startowym będą mogły w jednym czasie startować i lądować aż 3 samoloty. Co więcej mają one generować mniejszy hałas i spalać mniej paliwa, gdyż nadlatywać i odlatywać będą od razu w konkretnym kierunku. Okrągły pas startowy będzie miał ogromną średnicę (około 3 – kilometrową), zatem pasażerowie siedzący w samolotach nie powinni odczuć dużych przeciążeń.

Lotnisko przyszłości z okrągłym pasem startowym

Czy tak będą wyglądały lotniska przyszłości?







Poza zaletami projekt lotnisk o okrągłych pasach startowych ma również nieco wad. Przede wszystkim znacznie utrudniony stałby się dostęp do terminali, gdyż znajdowałyby się one wewnątrz pierścienia, co z kolei wiązałoby się z koniecznością drążenia tuneli pod pasem. Po drugie lądowanie i startowanie w czasie słabej pogody byłoby utrudnione, ze względu na krzywiznę pasa i mały zasięg widoczności. I w końcu takie rozwiązanie wymaga bardzo dużo przestrzeni, ze względu na ogromną średnicę pasa startowego – największe w naszym kraju Lotnisko Chopina zajmuje o wiele mniej miejsca. Wątpliwości budzi również bezpieczeństwo pasażerów – pytanie, czy piloci będą w stanie poderwać maszynę do lotu z nachylonych pasów startowych i następnie na nich wylądować?

za bbc.com

Skomentuj