Piloci zdradzają jak radzić sobie z jet lagiem - Zalajkowane.pl
Nowe!

Piloci zdradzają jak radzić sobie z jet lagiem

Zmęczenie, złe samopoczucie i bezsenność – każdy doświadczył tego po wielogodzinnym locie. Eksperci radzą, że drobiazgi takie jak jedzenie orzechów brazylijskich przed snem, czy zainwestowanie w opaskę na oczy do spania mogą pomóc w walce ze zmęczeniem podróżą. Poniżej prezentujemy wskazówki od pilotów i stewardess, którzy spędzają życie na podróżowaniu przez strefy czasowe. Oto najlepsze ich zdaniem sposoby na radzenie sobie z jet lagiem.

#10 Trzymaj się zasady 10:30

Pilot Mark Vanhoenacker z jet lagiem walczy z dyscypliną. Ma własną zasadę 10:30, której trzyma się gdy staje przed decyzją, czy powinien się zdrzemnąć.

„Największym dylematem podróżnika, który ląduje gdzieś daleko od domu, jest kwestia tego, czy powinien iść spać. Ja mam zasadę 10:30. Jeżeli dotrę do hotelu albo własnego domu przed 10:30 idę spać na kilka godzin. Jednakże jeżeli mi się to nie uda i dotrę tam po 10:30 zmuszam się – ćwiczeniami, kawą i czymkolwiek mogę – żeby nie zasnąć aż do późnego wieczora.”

jak radzić sobie z Jetlagiem

pilot Mark Vanhoenacker



#9 Korzystaj ze światła dziennego

Pilotka Helen MacNamara radzi, by korzystać ze światła dziennego jak najdłużej można.
„Nawet jeżeli według twojego rytmu dobowego jest środek nocy, światło słoneczne pomoże ci nie zasnąć. W kawiarniach i restauracjach siadaj zawsze na zewnątrz jeżeli jest wystarczająco ciepło!”

#8 Zmuś się do ćwiczeń

Helen doradza również, żeby zaraz po dotarciu na miejsce wskoczyć w dres i oddać się jakiejś aktywności fizycznej, nawet jeżeli miałby to być tylko 20-minutowy spacer, rozbudzi ciało i dostarczy endorfin, które pomogą nie zasnąć do wieczora.

#7 Spróbuj brazylijskich orzechów

Kiedy w końcu przychodzi godzina, w której można położyć się spać, z powodu jet laga często nie można zasnąć. Pokonaj insomnię jedząc coś, co wzmaga senność. Helen w podróż zawsze zabiera ze sobą owoce brazylijskie i wypija przed snem szklankę mleka, bo jak mówi: „Jeżeli obudzisz się w nocy głodny, nie uda ci się ponownie zasnąć.”.

#6 Zwróć uwagę, w którym kierunku podróżujesz

Pilotka Kat Woodruffe zwraca uwagę na to, że podejście do walki z jet lagiem powinno być różne, zależnie czy podróżujemy na wschód czy zachód.

jak radzić sobie z Jetlagiem

Pilot Kat Woodruffe

„Podróżując na wschód najprawdopodobniej obudzisz się za późno, żeby zająć się czymś produktywnym i długo w nocy nie będziesz mógł zasnąć. Podróżując na zachód obudzisz się za wcześnie i już o 17:00 będziesz walczył z sennością.”

Podróżując na wschód, twoim priorytetem powinno być obudzenie się rano o jakiejś sensownej godzinie. Kat sugeruje spanie przy odsłoniętych oknach i odłożenie telefonu gdzieś dalej w pokoju, żeby w celu wyłączenia budzika trzeba było wstać z łóżka.
Podróżujący na zachód powinni zaplanować na późne popołudnie ulubione zajęcie, bo wtedy będą najbardziej senni. Wtedy zamiast się zdrzemnąć skupią się na zwiedzaniu miejsca, które bardzo chcieli zobaczyć, pójdą na kawę albo pospacerują po mieście.

#5 Zainwestuj w opaskę na oczy

Stewardessa Britney Wilson uważa, że najważniejsze są opaski na oczy. Upewnij się, że masz taką przy sobie podczas długiego lotu, żebyś mógł ją włożyć oszukując swoje ciało, że jest noc i trzeba iść spać. „Jeżeli jesteś bardzo zmęczony, ustaw budzik na 40-minutową drzemkę i upewnij się, że nie będziesz spał dłużej. Mnie taka drzemka wystarcza, żeby wytrzymać do nocy, gdziekolwiek jestem.”

jak radzić sobie z Jetlagiem

fot: metro.co.uk



#4 Jedz posiłki o zwyczajowych godzinach

Ten plan sprawdza się tylko przy krótkich podróżach, ale jednym ze sposobów pokonania jet laga jest jedzenie posiłków o stałych porach, nawet jeżeli oznacza obudzenie się na śniadanie o 3:00 nad ranem, mówi pilotka Chloe Harrison. Tym sposobem, nie trzeba się przestawiać na normalny czas po powrocie do domu. Przy dłuższych podróżach jednak warto jest dostosować się do lokalnego czasu.

#3 Po nocnym locie nie śpij dłużej niż 3 godziny

Stewardessa Olivia Humphrey mówi jak poradzić sobie z nocą zarwaną na lot i nie przespać całego kolejnego dnia. Sugeruje, że zamiast tego wystarczy 3-godzinna drzemka. „Cykl snu trwa 1,5 godziny, więc staram nie budzić się w jego środku. Ustawiam sobie budzik na 3-godzinną drzemkę i staram się nie spać dłużej.”

#2 Odpuść sobie kofeinę

Mimo, że chęć sięgnięcia po espresso jest ciężka do zwalczenia, kiedy czujesz się wykończony, piloci i stewardessy zgodnie twierdzą, że kofeina nie jest dobrym pomysłem.

Stewardessa Camille John mówi: „Ograniczam spożycie kofeiny, bo mimo że filiżanka kawy da mi krótkiego kopa energii, później uniemożliwi mi zaśnięcie.” Zamiast kawy pij dużo wody, a przed zaparz sobie herbaty rumiankowej, która pomoże ci zasnąć.

#1 Najważniejsze, to nie panikować

Nie trudno, żeby widmo zbliżającego się jet laga spędzało sen z powiek. Stewardessa Rebecca Wadsworth początkowo martwiła się tym, że nie będzie zasypiać o właściwej porze, lub spać odpowiednio długo, przez co jeszcze trudniej było jej zasnąć.

Najlepszym wyjściem było przestać się martwić, czy zaśnie i czy właściwie postępuje. Skupiła się na tym, by w ciągu 24 godzin przespać z nich 8, nie ważne czy będzie to w nocy, czy o 14:00. Mimo, że wskazówki dotyczące ćwiczeń, jedzenia i snu są ważne, równie ważne jest skupienie się na odprężeniu i spędzeniu dnia najnormalniej jak to możliwe.

Zobacz też: Lotnicze ciekawostki, czyli jak się kiedyś latało

Palenie na pokładzie samolotu


źródło: dailymail.co.uk

2 komentarze

    Skomentuj