Audi to ekskluzywna i luksusowa marka, która kojarzy się przede wszystkim z limuzynami i solidnymi autami osobowymi, a nie z superszybkimi samochodami sportowymi. Audi R8 może więc dla niektórych być zaskoczeniem. Co warto jednak podkreślić – bardzo miłym zaskoczeniem.
Pierwszy supersamochód Audi
Prototyp R8 pojawił się jeszcze w 2003 roku, wyznaczając kierunek stylistyki marki. Auto powstało, by uczcić zwycięstwa Audi w 24 Hours of Le Mans z 2000, 2001 i 2002 roku. Nadano mu nazwę Audi Le Mans Quattro i zaprezentowano po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Trzy lata później na rynek wprowadzono Audi R8 (typ 42), czyli pierwszą generację modelu, bazującą na Le Mans Quattro. Co ciekawe, tę samą nazwę, Audi R8, nosił sportowy samochód, biorący udział we wspomnianych wyścigach. Nam jednak chodzi o seryjnie produkowane auto, dopuszczone do normalnego ruchu drogowego, a nie specjalnie przystosowane do torów wyścigowych.
Audi R8 to pierwszy supersamochód marki. Jego krewniakiem jest Lamborghini Gallardo (w przypadku drugiej generacji Lamborghini Huracán). Oba samochody powstały na tej samej płycie podłogowej. Audi R8 jest jednak mniej drapieżne. Ma bardziej ekskluzywny, bliższy limuzynom wygląd. Niech to jednak nikogo nie zwiedzie. Silnik V10 FSI o pojemności 5.2 l i mocy 525 KM (lub V8 FSI o pojemności 4.2 l i mocy 420 KM – początkowo Audi R8 było dostępne w tych dwóch wersjach) sprawia, że to rasowe auto sportowe. Nie ustępuje ono osiągami na przykład swemu kuzynowi czy modelom konkurencji, takim jak Porsche 911, Ferrari F430, Nissan GT-R czy Honda NSX. Zresztą, 100 km/h w 3.6 s w wersji GT mówi samo za siebie.
Nie powinno zatem dziwić, że Audi R8 zdobyło tytuł World Performance Car of the Year w roku 2008 i 2010. To właśnie tym samochodem poruszał się Tony Stark, grany przez Roberta Downeya Jr. w filmach z Iron Manem. Auto trafiło także do „Transformersów”, „50 odcieni Greya” oraz gier z serii Need for Speed. Powstał również wyjątkowy, jedyny egzemplarz modelu, związany z animacją „Kingslaive: Final Fantasy XV”, czyli Audi R8 Star of Lucis.
Sportowe auto dla każdego
Auto powstało w systemie quattro, a więc z napędem na cztery koła. To samochód dwudrzwiowy, dostępny z półautomatyczną lub manualną skrzynią biegów (druga generacja tylko z półautomatyczną). Jego karoseria wykonana jest z aluminium, a wnętrze wykorzystuje skórę i włókno węglowe. Oprócz coupe istnieje wersja Spyder (kabriolet). Od 2012 r. w sprzedaży jest także w pełni elektryczna wersja e-tron, która co prawda ma ograniczenie prędkości do 200 km/h, ale 360 KM i tak pozwala jej rozpędzić się do 100 km/h w 4.2 s.
Uwagę w Audi R8 zwraca to, że jak na sportowy samochód jest to auto nadzwyczaj… codzienne. R8 jest komfortowa, ergonomiczna, dobrze się prowadzi. I świetnie nadaje się do użytkowania na co dzień, pamiętając oczywiście, że to sportowy samochód (mały bagażnik, dwuosobowe wnętrze, etc.). Zarazem to model zawadiacki, pełen dynamiki. Dotyczy to zarówno pierwszej generacji, jak i drugiej (Typ 4S), która pojawiła się w 2015 roku. Audi R8 to auto dla każdego… choć nie do końca.
Nie da się bowiem ukryć, że to drogi model w ograniczonej liczbie egzemplarzy. W pierwszej generacji powstało zaledwie nieco więcej niż 21 tysięcy samochodów. Aby kupić nową R8 trzeba mieć w kieszeni przynajmniej 820 tys. zł. Na szczęście każdy może poprowadzić ten samochód dzięki wypożyczalni samochodów sportowych Warkot. Warto zresztą podkreślić, że firma ta posiada wyjątkowy model Audi R8 V10 Decennium. To specjalna, jubileuszowa wersja auta, powstała w limitowanej liczbie 222 sztuk. Jest wyjątkowa nie tylko pod względem estetyki, ale i osiągów. Audi R8 ma silnik o mocy 620 KM i przyspiesza 100 km/h w 3.1 s. Maksymalnie może zaś pędzić z szybkością 331 km/h. Móc usiąść za kierownicą takiego samochodu to prawdziwa przyjemność.
Wpis powstał przy współpracy z firmą Warkot
Skomentuj
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.