Przepisy dotyczące przewozu samochodów na lawecie - na co kierowca musi zwrócić uwagę? - Zalajkowane.pl
Nowe!

Przepisy dotyczące przewozu samochodów na lawecie – na co kierowca musi zwrócić uwagę?

W przypadku potrzeby przetransportowania z miejsca na miejsca pojazdów drogą lądową organizuje się przewóz samochodów na lawecie. Przepisy, które trzeba znać w takiej sytuacji dotyczą przede wszystkim uprawnień kierowcy, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz właściwego zabezpieczenia ładunku. Przypominamy, co warto wiedzieć, transportując auta autolawetą bądź lawetą.

przewóz samochodów

fot. pixabay



Kierowanie lawetą a uprawnienia

Żeby odpowiedzieć, jakie prawo jazdy jest wymagane do prowadzenia lawety, należy na wstępie wytłumaczyć różnicę pomiędzy autolawetą a lawetą. Laweta do przyczepa, która przeznaczona jest do przewożenia samochodów. Autolaweta służy do tego samego celu, ale platforma transportowa wraz z najazdem jest  w jej przypadku integralną częścią pojazdu.

Na podstawie prawa jazdy kategorii B można prowadzić autolawetę, jeżeli jej dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 tony. Przy DMC powyżej 3,5 tony wymagane jest legitymowanie się przez kierowcę prawem jazdy kategorii C.

Lawetę – przyczepę można prowadzić w oparciu o prawo jazdy kategorii B w następujących przypadkach:

  • mamy do czynienia z lekką przyczepą do 750 kg, a kierowany pojazd ma DMC do 3,5 tony (łącznie 4250 km), ale taką lawetą można przewieźć lekkie pojazdy, takie jak motocykl bądź niewielki quad;
  • mamy do czynienia z przyczepą powyżej 750 kg, która posiada hamulec najazdowy, a DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 tony z zastrzeżeniem, że przyczepa nie może być cięższa niż pojazd, który ją ciągnie.

W sytuacji, gdy holowana przyczepa ma powyżej 750 kg, a DMC zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony, wymagane jest posiadanie dodatkowego kodu 96 przydzielonego do prawa jazdy kategorii B (B96).

Jeśli chcemy kierować większymi lawetami, konieczne jest uzyskanie prawa jazdy kategorii B+E. Uprawnia ona do holowania przyczepy o DMC do 3,5 tony. Przyczepa nie może mieć większego DMC niż pojazd ciągnący. Łączna DMC zespołu pojazdów nie może zatem przekroczyć 7 ton.

DMC – co oznacza i gdzie się je sprawdza

DMC jest skrótem od pojęcia dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Definiuje całkowitą dopuszczalną masę, którą może mieć konkretny rodzaj pojazdu, który porusza się po drodze. DMC to łączna masa pojazdu oraz jego obciążenie. To, jakie obciążenie można dodać do danego pojazdu określone jest w warunkach homologacji. W skład DMC wchodzą nie tylko towary (w przypadku lawety przewożony samochód), ale też inne bagaże, paliwo i masa kierowcy i ewentualnych pasażerów. Dla przykładu, jeżeli waga autolawety wynosi 2 tony, a homologacja pozwala na obciążenie jej ładunkiem 1,5 tony, to DMC wynosi 3,5 tony.

Laweta – przyczepa i samochód ciągnący tworzą razem zespół pojazdów.

W celu ustalenia, jaka jest dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów, zajrzeć trzeba do dowodu rejestracyjnego i zweryfikować dane z następujących rubryk:

 

  • rubryka F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
  • rubryka F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów,
  • rubryka O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
  • rubryka O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.

 

Przyczepa – laweta nie może być cięższa niż masa własna pojazdu ciągnącego. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego musi być co najmniej o 1/3 większa niż dopuszczalna masa całkowita przyczepy-lawety. W przypadku, kiedy masa przyczepy – lawety określona w dowodzie rejestracyjnym jest większa od wartości zapisu w pozycji O.2, przyczepa musi być wyposażona w hamulec najazdowy.

Przepisy dotyczące ładunku

Zgodnie z polskim kodeksem drogowym  – tj. ustawą Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. – przewożony ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej oraz dopuszczalnych nacisków pojazdu na osie. Nie może naruszać jego stateczności, utrudniać kierowania, ograniczać widoczności ani zasłaniać świateł i tablicy rejestracyjnej. Ładunek należy właściwie zabezpieczyć przed zmianą położenia, a urządzenia używane do jego mocowania muszą być zabezpieczone przed poluzowaniem, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem na jezdnię.

Jak zabezpieczyć ładunek na lawecie?

Jeżeli chodzi o transport samochodów na autolawecie lub lawecie-przyczepie zabezpieczenia dokonuje się poprzez właściwie mocowanie pasów transportowych, które wyposażone są w  napinacz, haki, szelkę, gumowy rękaw lub kostki. Pas musi być zamocowany tak, aby nie było ryzyka zsunięcia się go z koła transportowanego na lawecie samochodu.

Przewożony pojazd należy symetrycznie ustawić na platformie transportowej najazdu. Pasami trzeba umocować wszystkie koła. Minimalna liczbą mocowanych kół to trzy. Dodatkowo warto zastosować kliny pod koła i zaciągnąć hamulec ręczny w transportowanym aucie. W stacyjce nie można pozostawiać kluczyków. Wyjęcie ich zapewnia blokadę kierownicy i sprawia, że koła na pewno nie skręcą się.

Jeżeli transportowany jest pojazd powypadkowy, konieczne jest dokładne zamocowanie uszkodzonych części w sposób, który zapobiega ich urwaniu, wygięciu lub zmianie położenia. Przewożony na lawecie pojazd nie może być uszkodzony w sposób, który powoduje wyciek płynów eksploatacyjnych ani paliwa na jezdnię.

Skomentuj