Nowe!

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge – najdłuższy drogowy most na świecie

Najdłuższy drogowy most na świecie znajduje się w Chinach – jest to most łączący Hongkong, Zhuhai i Macau, czyli trzy największe miasta w delcie Rzeki Perłowej. Most uważany jest za cud inżynieryjny, a ilość stali, jaką wykorzystano do budowy tego mostu wystarczyłaby na 60 Wież Eiffla!

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge plany

Pierwsze plany wybudowania mostu pojawiły się już w latach 80. Gordon Wu, który jest założycielem Hopewell Holdings dał pomysł aby połączyć Chiny, Hongkong i Macau w 1983 roku z mostu w Zatoce Chesapeake Bay.

W 1988 roku przedstawił swoją koncepcję urzędnikom z Guangdongu i Pekinu. Projekt miał zaczynać się w Black Point niedaleko Tuen Mun w Hongkongu (trochę dalej na północ od obecnego projektu) i przekraczając ujście rzeki Perłowej przez wyspę Neilingding i wyspę Qi’ao. Most miał kończyć się w wiosce Tangjia, a nowa droga miała się ciągnąć na południe aż do Macau. Jednak po protestach i masakrze na placu Tiananmen w połowie 1989 roku dyskusje na ten temat stanęły w miejscu.

Władze Zhuhai promowały pomysł Gordona Wu pod nazwą Most Lingdingyang, a w połowie 1990 roku zbudowano most łączący ląd z wyspą Qi’ao, który to miał być pierwszym etapem trasy w projekcie Wu – co ciekawe projekt w dalszym ciągu nie został zatwierdzony ani przez rządy Chin, ani Hongkongu. Dopiero 30 grudnia 1997 roku rząd centralny Chin dał wsparcie dla tej koncepcji.

most w chinach jest najdłuższym mostem na świecie

fot. wikipedia.org // CC BY-SA 4.0



Budowa najdłuższego mostu

W 2003 roku powstała grupa Advance Work Coordination Group, która miała koordynować projekt. W sierpniu 2008 roku rząd centralny Chin, władze Guangdong, Hongkongu i Macau zgodziły się na sfinansowanie 42% łącznych kosztów. Pozostałe 58% pochodziło z pożyczek od Bank of China. W marcu 2009 roku poinformowano, że rządy Chin, Hongkongu i Macau pokryją jednak tylko 22% całkowitych kosztów.

Budowę najdłuższego drogowego mostu na świecie rozpoczęto 15 grudnia 2009 roku po stronie chińskiej. Dwa lata później (grudzień 2011) rozpoczęto budowę odcinka projektu w Hongkongu. Budowa mostu głównego, który składa się z wiaduktu i tunelu podmorskiego została zakończona 6 lipca 2017 roku. Budowa całego projektu została zakończona w dniu 6 lutego 2018 roku.

budowa najdłuższego mostu na świecie

Budowa sztucznej wyspy. (fot. wikipedia.org // CC BY-SA 4.0)

budowa najdłuższego mostu świata

Most w budowie. Zdjęcie z 2015 roku (fot. wikipedia.org // CC BY 3.0)



Testy bezpieczeństwa

W 2017 roku niezależna komisja przeciwko korupcji w Hongkongu aresztowała 21 pracowników za fałszowanie wyników testów, co potencjalnie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu. Wydział autostrad przeprowadził ponowne testy. Na szczęście okazało się, że wyniki testów spełniają normy bezpieczeństwa.

Rekordowy most

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge (w skrócie HZMB) ma 55 kilometrów długości i składa się z trzech sekcji: główny odcinek (29,6km), który składa się z ponad 22-kilometrowego mostu (trzy pasy ruchu w każdą stronę) oraz tunelu zatapianego o długości 6,7km. W ramach tego ogromnego przedsięwzięcia zbudowano również dwie sztuczne wyspy, pomiędzy którymi znajduje się wspomniany już tunel. Druga sekcja to droga prowadząca do Hongkongu (12 km), a trzecia (o długości 13,4 km) prowadzi natomiast do Zhuhai.

Most został zaprojektowany na 120 lat, a jego koszt to aż 126,9 miliarda CNY (18,77 miliarda USD)! Najdłuższy drogowy most świata zbudowano tak, by wytrzymał najsilniejsze tajfuny i trzęsienia ziemi, które są charakterystyczne dla tego regionu. Ponadto cała trasa jest tak przemyślana, aby nie utrudniała ruchu okrętów w zatoce. Chociaż pierwotnie planowano oddanie mostu do użytku pod koniec 2016 roku, to ceremonia otwarcia miała miejsce dopiero 23 października 2018.

Ruch lewo i prawostronny

Warto dodać, że w Chinach panuje ruch prawostronny, natomiast w Hongkongu i Makau – lewostronny. By rozwiązać ten problem skorzystano z wiaduktów przejściowych, które umiejscowione są na wspomnianych powyżej sztucznych wyspach.

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge – opłaty i pozwolenia

Potężny most skraca czas podróży z Macau do Hongkongu z około 4 godzin do zaledwie 30 minut. Niestety trasa nie jest dostępna dla wszystkich. Z mostu mogą korzystać kierowcy posiadający specjalne zezwolenie, a pozostali podróżujący muszą korzystać ze specjalnych autobusów lub też wynajmować specjalne auta. Na szczęście autobusy wahadłowe HZMBus odjeżdżają co 5 minut i są dostępne 24 godziny na dobę. Bilety można kupić w automatach, a przejazd autobusem zajmuje około 40 minut. Na przejazd przez HZMB z Hongkongu do Zhuhai zezwolenie posiada tylko 10 000 prywatnych pojazdów.

Z czego wynikają te ograniczenia? Rząd Hongkongu nakłada wysokie opłaty i podatki na posiadaczy aut. Ponadto rejestracja samochodu wymaga dostarczenia sporej liczby dokumentów. Wszystko to ma na celu ograniczanie ruchu na mocno zatłoczonych drogach.

Skutki ekonomiczne otwarcia mostu

HZMB łączy trzy duże miasta, które oddzielone są wodą. Krótsza podróż jest pomiędzy nimi ma pobudzić gospodarkę regionu. Utworzono również strefę ekonomiczną, która ma na celu promowanie rozwoju gospodarczego całego obszaru Delty Rzeki Perłowej. Ponadto w 2015 roku obszar Hengqin w Zhuhai został wyznaczony jako strefa wolnego handlu.

Najdłuższy most świata

fot. wikipedia.org // CC BY-SA 4.0

najdłuższy most na świecie

fot. hzmb.gov.hk

najdłuższy drogowy most świata

fot. hzmb.gov.hk

Hongkong-Zhuhai-Makau najdłuższy most świata

fot. hzmb.gov.hk



“Most krwi i łez”

Szacuje się, że w trakcie budowy mostu zginęło co najmniej 19 osób, a dane te dotyczą tylko Hongkongu. Ponadto od 234 do 600 osób zostało rannych w trakcie prac. Nie ma natomiast danych po stronie Chińskiej. Wiceprzewodniczący partii pracy Fernando Cheung wyraził swoje zaniepokojenie tym faktem. Według niego sytuacja w Chinach może być 10 razy gorsza niż w Hongkongu, a projekt ten nazwał jako „most krwi i łez”.

Zobacz też:

Nevis Swing – oto największa huśtawka na świecie
10 niesamowitych wodospadów zapierających dech w piersiach
Największy basen na świecie
Kiedyś i dziś – oto jak zmieniły się największe miasta
Największa makieta kolejowa na świecie


źródła: (1),(2),(3),(4)

Skomentuj