#6 Ad Reinhardt, „Rysunek abstrakcyjny numer 3“ (1960-1963)
„Rzecz zdecydowanie godna uwagi w tym obrazie, tak samo jak w wielu późnych pracach Reinhardta, to jest zdolność do wyławiania znaczenia własnych cech (koloru, kształtu) z głębokiej podświadomości widza. To jest arcydzieło, które angażuje w siebie myśli innych“, – Lawrence Rinder, dyrektor Muzeum sztuk pięknych Berkeleya i archiwum filmów Oceanu Spokojnego.
#7 Chen Rong, „Dziewięć smoków“ (datowane na 1244)
„Dziewięć smoków“ Chena Ronga uosabia humanizm całej klasycznej tradycji chińskiej, jej polityki i filozofii moralnej: smok symbolizuje cesarską władzę i porządek w życiu narodu. „Dziewięć smoków“ ucieleśniają w sobie qi, energię kosmiczną, która ożywia naturalny wszechświat w taoiźmie. Wyrzucony do góry ogon smoka pośród beznamiętnego potoku natury wyraża w obrazie artystyczne i konceptualne poziomy wzajemnego oddziaływania Yin i Yang w kształcie i bezkształtności, substancji i dynamizmie, w ciele i wieczności“, – Aleksandra Monroe, kurator naczelny sztuki Azjatyckiej w Muzeum Guggenheim.
#8 J. M. W. Turner, „Dort or Dordrecht: The Dort Packet-Boat From Rotterdam Becalmed” (1818)
„Dopiero po tym, jak spojrzy się na obraz po raz setny i w różnym świetle, można dostrzec jego niezwykłą czułość na światło, adaptację, która odbywa się w taki sposób, że zaczyna się wydawać, iż obraz oddycha“, — Amy Meyers, dyrektor Yale centrum sztuki Brytyjskiej.
#9 Diego Velazquez, „Panny dworskie“ (1656)
„Swoisty sens tego, że po prostu nie potrafię przestać wpatrywać się w ten obraz, nigdy mnie nie opuszczał. Za każdym razem, gdy go widzę, wydaje mi się, że opuszczam własną rzeczywistość i trafiam do artystycznej przestrzeni, utworzonej przez Velazqueza“ – Dan Cameron, kurator naczelny Muzeum sztuki Orange Country.
#10 Leonardo da Vinci, „Mona Lisa“ (1503-1517)
„Jeżeli zdefiniujemy wielkość jako coś, co w największym stopniu wywarło wpływ na kulturową wyobraźnię na całym świecie, to uzyskamy jedyną odpowiedź — Mona Lisa. Przepraszam, że nie jestem oryginalny, lecz jest to prawdą. W tym dziele Leonardo wykorzystał wszystkie swoje umiejętności i całą swoją filozofię sztuki. I jest tego aż nadto“ – Martin Camp, prof. dr. hab. historii sztuki w uniwersytecie Oksfordzkim.
Kto jest zwycięzcą?
Jak określić, co jest godne określenia mianem najlepszego dzieła? Nigdy nie uzyskamy odpowiedź na to pytanie. Nie da się znaleźć konsensus, ale możemy przynajmniej próbować poznać, jak największą liczbą wielkich mistrzów i ich dzieł.
Za: miridei.com
Skomentuj
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.