Nowe!

Krzesło a zdrowie – ten wybór ma znaczenie

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile czasu dziennie spędzasz w pozycji siedzącej? Jeśli jesteś statystycznym Polakiem bardzo prawdopodobne, że jest to około sześciu godzin każdego dnia. Może nawet więcej – to zależy od wykonywanej pracy, aktywności ruchowej i innych czynników, np. wieku. Dane pokazują wszakże, że jako społeczeństwo z roku na rok siedzimy coraz dłużej. Jeśli myślisz, że te długie godziny na krześle lub w fotelu nie mają wpływu na twoje zdrowie, niestety się mylisz. Dlatego właśnie wybór odpowiedniego krzesła jest tak ważny.

Zresztą, czy można się dziwić temu, że siedzący tryb życia odciska bardzo mocne piętno na zdrowiu? Z pewnością nie, gdy uświadomimy sobie, że pozycja siedząca nie jest naturalną pozycją ludzkiego ciała. Oczywiście, zawsze jest miło sobie usiąść i odpocząć, jednakże człowiek wyewoluował jako istota o wyprostowanej sylwetce, do tego stworzona do ruchu, a nie bezczynności. Przeciążenia jakich kręgosłup doświadcza podczas siedzenia bywają równie dotkliwe co podczas ciężkiej pracy fizycznej. Konsekwencje mogą zaś być nawet gorsze, bo siedzący tryb życia ma negatywne oddziaływanie nie tylko na układ kostny, ale i cały organizm – układ krwionośny, metabolizm, etc.

Wiele osób wciąż uważa, że największym problemem powstałym w wyniku siedzenia może być krzywa sylwetka – efekt garbienia się czy siedzenia w pozycji półleżącej – albo ból pleców, szyi, ewentualnie głowy. Tymczasem bóle mięśniowo-szkieletowe to tylko wierzchołek góry lodowej. Siedzący tryb życia sprzyja problemom z krążeniem. Zbyt twarde siedzisko krzesła może na przykład utrudniać przepływ krwi w nogach. To zaś może sprzyjać rozwojowi żylaków, uczucia drętwienia kończyn i wpływa na pogorszenie się ogólnego stanu układu krwionośnego. Jeśli do tego mało się ruszamy, zwiększamy ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II i choroby związane ze złą przemianą materii. Otyłość to też efekt siedzącego trybu życia. Nie może więc dziwić, że coraz więcej osób – w tym już nastolatków – cierpi na problemy z nadciśnieniem czy ma wady postawy. Siedzący tryb życia, w połączeniu ze złą dietą i brakiem aktywności fizycznej, staje się naprawdę dużym obciążeniem dla całego organizmu. To dlatego należy zadbać o to na czym siedzimy, jak siedzimy i ile siedzimy.

Część z powyższych problemów można zniwelować jedynie poprzez większą aktywność fizyczną i zmianę przyzwyczajeń, np. robienia sobie przerw po paru godzinach przebywania w pozycji siedzącej. Niestety, nie zawsze da się to pogodzić z pracą czy nauką – już na etapie szkolnym jesteśmy zmuszani do wielogodzinnego przesiadywania w szkolnych ławkach. Ale część z tych problemów może pomóc zniwelować odpowiednie krzesło.

Fotel Myturn 10z

Fotel Myturn 10z (fot. CentrumKrzesel.pl)

Tylko co to tak właściwie znaczy – odpowiednie krzesło?

To przede wszystkim krzesło o ergonomicznych własnościach – mogą to np. być krzesła biurowe w sklepie CentrumKrzesel.pl. To w każdym razie mebel tak zaprojektowany, aby siedzenie w nim było komfortowe i by wywierało jak najmniej obciążeń na nasz organizm. Ergonomia jest tematem przez wielu niedocenianym, jednakże każdy dostrzeże różnicę po kilku godzinach siedzenia w pracy na zwykłym krześle oraz na obrotowym krześle ergonomicznym. Tego rodzaju krzesła w pracy biurowej to nie tylko komfort, ale i lepsza koncentracja oraz mniejsze zmęczenie.

Fotel Violle 151sfl

Fotel Violle 151sfl (fot. CentrumKrzesel.pl)

Ergonomiczne krzesło zapewnia też lepsze dopasowanie do sylwetki, a przez to zmniejsza obciążenia na kręgosłup oraz mięśnie karku, szyi, lędźwi. Dobrze dopasowane pod kątem miękkości siedzisko – nie może być ani za twarde, ani za miękkie – będzie miało mniejszy wpływ na przepływ krwi niż zwykłe krzesło. Zagłówek, podłokietniki i podnóżek – standardowe w wielu krzesłach biurowych – dodatkowo zwiększają wygodę użytkownika, pozwalają odpocząć zmęczonej głowie czy ramionom. Możliwość regulacji poszczególnych elementów pozwala z kolei dostosować krzesło do indywidualnych potrzeb i warunków – np. opcja opuszczania i podnoszenia siedziska pozwala dopasować krzesło zarówno do wysokości stołu jak i zapewnienia nogom odpowiedniego podparcia względem podłogi. Im większe możliwości regulacji elementów krzesła, tym lepiej. Więcej na temat ergonomii krzeseł można przeczytać pod tym linkiem: https://www.centrumkrzesel.pl/art/13/jak-kupowac.

Wszystkie te ergonomiczne usprawnienia w krzesłach obrotowych są oczywiście przeznaczone do prac biurowych. Jednakże warto podkreślić, że nie oznacza to wcale, że nie należy zwracać uwagę na ergonomię także w codziennym, domowym funkcjonowaniu. Decydując się na zakup krzeseł do jadalni, możemy na przykład wybrać krzesła z wysokim oparciem. Zamawiając krzesła do stołu w kuchni, upewniajmy się, że ich wysokość jest dobrze do niego dopasowana i domownicy będą mieli odpowiednią przestrzeń na nogi. Na problem doboru odpowiedniego krzesła warto po prostu zwracać uwagę w każdym przypadku, bo od wielogodzinnego siedzenia trudno niestety uciec. Należy więc zadbać o zniwelowanie lub ograniczenie negatywnych skutków takiego trybu życia dla zdrowia wszędzie tam, gdzie tylko się da.

Wpis powstał przy współpracy ze sklepem CentrumKrzesel.pl

Skomentuj