Od traktora do supersamochodu – historia marki Lamborghini
Nowe!

Od traktora do supersamochodu – historia marki Lamborghini

Nazwa Lamborghini chyba wszystkim kojarzy się z luksusowymi supersamochodami, które osiągają zawrotne prędkości, jednak mało kto wie, że pierwotnie firma o tej nazwie zajmowała się produkcją… traktorów. I gdyby nie pewna złośliwa uwaga, którą pan Enzo Ferrari wypowiedział do pana Ferruccio Lamborghiniego…

Ferruccio Lamborghini, Lamborghini Jarama produkowany w latach 1970 - 1976 oraz traktor marki Lamborghini

Ferruccio Lamborghini, Lamborghini Jarama produkowany w latach 1970 – 1976 oraz traktor marki Lamborghini // fot. wikipedia, domena publiczna



Początki firmy Lamborghini

Ferruccio Lamborghini urodził się w 1916 roku we włoskiej rolniczej rodzinie na północy kraju. Choć z racji rodzinnych tradycji w czasach dzieciństwa zajmował się rolnictwem, to ciągnęło go motoryzacji. Już od najmłodszych lat majsterkował przy traktorze swego ojca. Później uczył się w szkole technicznej w Bolonii, a w czasach wojny najpierw służył w oddziałach transportowych, a następnie został jeńcem Brytyjczyków. W niewoli brytyjskiej uchodził za speca od mechaniki.

Po zakończeniu wojny, w 1947 roku, Ferruccio Lamborghini założył własny biznes – skupował pozostawione przez Anglików samochody, inne pojazdy i urządzenia mechaniczne, a następnie konstruował z nich bardzo dobre traktory, które sprzedawał za dobre pieniądze. Mając fach w ręku i coraz większy kapitał, założył swój pierwszy warsztat, w którym naprawiał samochody. To pozwoliło mu na jeszcze większy zarobek i zebranie funduszy na otwarcie fabryki, w której produkował traktory już od podstaw. Od początku w logo firmy Lamborghini znajduje się byk – podobno symbol ten pochodzi od znaku zodiaku założyciela.

Pierwszy ciągnik wyprodukowany w całości (oprócz silnika) przez firmę Lamborghini

Pierwszy ciągnik wyprodukowany w całości (oprócz silnika) przez firmę Lamborghini // fot. facebook.com/MuseoFerruccioLamborghini



Lamborghini spotyka Ferrari

Firma Lamborghini, produkująca traktory szybko osiągnęła sukces, a jej właściciel zdołał dorobić się sporego majątku. Toteż Ferruccio Lamborghini, jako miłośnik motoryzacji, zapragnął sprawić sobie supersamochód. Padło na produkowany w jego rodzinnych Włoszech – najnowocześniejszy w tamtych czasach samochód sportowy Ferrari. Jednak auto nie sprostało oczekiwaniom perfekcjonisty i pan Ferruccio Lamborghini postanowił pofatygować się do samego pana Enzo Ferrariego, aby przekazać mu swoje spostrzeżenia dotyczące mankamentów jego najnowszego modelu. Podobno zaproponował mu nawet pomoc w ulepszeniu pojazdu… To jednak uraziło dumę Ferrariego i odpowiedział Lamborghiniemu, że auto sportowe to nie traktor… To z kolei uraziło dumę Lamborghiniego. Postanowił, że sam wykona samochód sportowy o znacznie lepszych osiągach. I udało mu się. Wkrótce powstał legendarny 12-cylindrowy samochód – Lamborghini 350 GTV.

Najważniejsze modele Lamborghini

Lamborghini 350 GTV – powstał jako w 1963 roku pierwszy model samochodu firmy Lamborghini, który znacznie przewyższył konkurencyjne Ferrari, dzięki czemu od razu zdobył rynek. To 2-drzwiowe coupé zaopatrzone zostało w silnik o parametrach V12 3,5l, 280KM i 5-biegową skrzynię biegów.




Lamborghini Miura – to z kolei model, który dał marce Lamborghini światową sławę – był potwierdzeniem jakości i udowodnił, że sukces Lamborghini 350 GTV nie był przypadkowy. Produkowany w latach 1966-1973 jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowa targa. Posiadał silnik V12 3,9l o mocy 350 KM, dzięki któremu od – do 100 km/h przyśpieszał w 6,7 sekundy.
Lamborghini Miura

fot. Eric Manesse – Praca własna, CC BY-SA 4.0, Link




Lamborghini Countach – to kolejny przełomowy model tej marki. Produkowany był w latach 1974-1990 i jako pierwszy w stajni Lamborghini uzyskał charakterystyczny, nieco kanciasty kształt oraz słynne drzwi otwierane do góry. Było to 2-drzwiowe coupé z silnikiem V12 4.0L 24v 375KM.



Lamborghini Diablo – produkowany był w latach 1991 – 2000 jako 2-drzwiowe coupé i 2-drzwiowy kabriolet. W zależności od generacji i konkretnej wersji, moc silnika mogła wynosić od 492KM do 655KM. oraz 5- lub 6-biegową manualną skrzynię biegów. Jeśli dorastaliście w latach 90. to z pewnością kojarzycie to auto z tzw. „historyjek” dodawanych do popularnych gum „Turbo”.
Lamborghini Diablo

fot. Mr.choppersOwn work, CC BY-SA 3.0, Link




Lamborghini Murciélago – ten supersamochód produkowany był w latach 2001-2010. 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet mógł mieć skrzynię biegów 6-biegową manualną albo 6-biegową sekwencyjną E-Gear. W latach 2001-05 miał silnik V12 6,2l o mocy 580 KM, który ewoluował – w latach 2009-10 Murcielago wyposażone było już w silnik V12 6,5l o mocy 670 KM.
Lamborghini Murciélago

fot. Michael Gil from Calgary, AB, Canada – Lambo, CC BY 2.0, Link




Lamborghini Gallardo – produkowany był w latach w latach 2003-2013 jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy roadster. Zaopatrzono go w silnik V10 5,0l (o mocy 500KM, 520KM lub 530KM) lub 5,2l (o mocy 542KM, 552KM lub 562KM). Mógł mieć skrzynię biegów 6–stopniową manualną lub 6–stopniową sekwencyjną F1. Był to model Lamborghini wyprodukowany w największej liczbie egzemplarzy (14 022).
Lamborghini Gallardo po liftingu

Lamborghini Gallardo po liftingu // fot. EurovisionNimPraca własna, CC BY-SA 4.0, Link




Lamborghini Reventón – ten model produkowany był w latach 2008-2009 jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy roadster. Posiadł silnik V12 6,5l o mocy 650 KM oraz 6-biegową półautomatyczną E-Gear lub 6-biegową manualną skrzynię biegów.



Lamborghini Aventador – produkowany jest od 2011 roku jako 2-drzwiowe coupé i 2-drzwiowy roadster. Posiada silnik V12 6,5 l – 700 KM (LP700-4), 720 KM (LP720-4 50° Anniversario), 740 KM (LP740-4 S), 750 KM (LP750-4 SUPERVELOCE) lub 760 KM (LP760-4 Dragon Edition) oraz 7-biegową zautomatyzowaną skrzynię biegów.
Lamborghini Aventador

fot. VauxfordPraca własna, CC BY-SA 4.0, Link




Lamborghini Huracan – 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowa targa produkowana od 2014 roku. Posiada 5,2l silnik o mocy od 580 do 640KM (w zależności od wersji). Oficjalna premiera tego modelu w Polsce miała miejsce 3 lipca 2014 roku. Lamborhini Huracan w polskim salonie wyceniono na ponad 1 mln złotych.



Lamborghini Centenario – jego nazwa oznacza po włosku stulecie i wiąże się z tym, że powstał w 2016 roku, w setne urodziny założyciela marki – Ferruccio Lamborghiniegi. To limitowana edycja dla miłośników marki – powstało tylko 40 egzemplarzy, 20 coupé i 20 roadsterów. Posiadają one silnik V12 6,5l i 7-biegową zautomatyzowaną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna tego cacuszka to 350 km/h, a przyśpieszenie od 0 do 100km/h zajmuje mu zaledwie 2,8 sekundy.


Zobacz też

Pierwszy miliarder – John D. Rockefeller
Hugh Hefner ciekawostki z życia założyciela Playboya
Od zera do milionera – historia Elizabeth Arden
Historia marki “Old Spice”
Co wspólnego z Chupa Chupsami ma Salvador Dali?


Źródła: (1),(2),(3),(4)

Skomentuj