Nowe!

Palcem po mapie: niebieskie miasto Szafszawan w Maroku

Witajcie w kolejnym odcinku naszej „podróżniczej” serii „palcem po mapie”. Był już niebieski las, tydzień temu było miasteczko pod skałami we Francji, a teraz czas na niebieskie miasteczko Szafszawan (Chefchaouen) położone w Maroku – i nie jest to wioska smerfów 😉 Tradycyjnie odnośniki do pozostałych wpisów z tej serii znajdują się na samym końcu tego wpisu, tak więc Ci z was którzy dopiero do nas dołączyli i Ci którzy np. nie mieli wcześniej czasu, mogą nadrobić zaległości.

Szafszawan niebieskie miasto w Maroku

Wróćmy jednak do celu naszej dzisiejszej wyprawy i niebieskiego miasteczka Szafszawan. Położone w samym sercu gór Rif, w północno-wschodniej części Maroka miasteczko zamieszkuje około 40 000 ludzi. Tanie noclegi i bliskość Morza Śródziemnego sprawiają, że jest ono bardzo popularne wśród turystów. To jednak charakterystyczne, pomalowane na niebiesko domy, domki, sklepy i mury sprawiają, że to malownicze (dzięki czemu niezwykle fotogeniczne) miasteczko, położone na zboczu góry jest tak niesamowite.

W Szafszawanie trudno odróżnić, gdzie kończy się niebo, a zaczyna ziemia. Skąd te niebieskie fasady budynków? Do okolic 1930 roku żyła tu bardzo duża społeczność żydowska, która pomalowała swoje domy na niebiesko – według nich niebieski symbolizował bliskość nieba. Jak widać na zdjęciach kolor się przyjął i pozostał do dziś, gdy Żydzi już tu nie mieszkają. Niektórzy mieszkańcy żartują, że niebieski dobrze odstrasza komary. Założony w 1471 roku Szafszawan był nawet kiedyś częścią Hiszpanii, lecz został zwrócony w 1956 roku, gdy Maroko odzyskało niepodległość. Zobaczcie jeszcze kilka fotek z tego wspaniałego miejsca.

Dla przypomnienia w poprzednich odcinkach byliśmy już w podwodnym hotelu w Zanzibarze (klik), na tajemniczych Wyspach Diomedesa (klik), nad różowym Jeziorem Hillier w Australii (klik), w Japońskim parku rozrywki, gdzie pokazywałem wam nurkujący rollercoaster (klik), na Ścieżce Króla w Hiszpanii (klik), podziwialiśmy niesamowite widoki nad jeziorem Karakul w Tadżykistanie (klik), podróżowaliśmy wyjątkową koleją w Chile (klik), pokazywałem wam Wrota Piekieł w Turkmenistanie (klik),podziwialiśmy niesamowite widoki na wyspach Raja Ampat (klik), przekraczaliśmy granicę hiszpańsko-portugalską zjeżdżjąc na linie (klik), podziwlialiśmy wyspę Guam (klik), zwiedzaliśmy nietypowy hotel Montana Magica w Chile (klik), pokazywałem wam niebieski las w Belgii (klik), a tydzień temu widzieliśmy niezwykłe miateczko “przygniecione przez skały” Les Eyzies de Tayac położone we Francji (klik).