Nowe!

Kulinarne obrazy, za które klienci płacą krocie

Wiadomo od zawsze, że posiłki ładnie podane zjadamy chętniej. Przeprowadzono nawet badania, które udowadniają, że każda sałatka smakuje lepiej, jeśli jest podana niczym dzieło sztuki. Co więcej, goście restauracji są skłonni zapłacić nawet 2 razy więcej za sałatkę, która wygląda jak np. kopia znanego obrazu. Naukowcy twierdzą, że turyści intuicyjnie przywiązują większą wartość do „artystycznej” żywności. Zainspirowany wynikami takich badań pewien szef kuchni w Londynie, komponuje sałatki w oparciu o słynne dzieła takich twórców jak Picasso, Magritte i Rothko.

Foto: po lewej sałatka, po prawej portret Dory Maar Pablo Picasso




Kulinarne arcydzieła muszą również wyglądać smacznie. Naukowcy z Oxfordu dostarczyli dowodów na poparcie tego twierdzenia. W swoich badaniach psychologowie przygotowywali sałatki złożone z tych samych składników, użytych w tych samych proporcjach, ale jedne były luźno wymieszane, a drugie miały tak ułożone składniki, że swoim wyglądem przypominały znane obrazy. Okazało się, że te podobne do obrazu smakowały lepiej! Dlatego klienci restauracji chętnie płacą wyższą cenę za takie „dzieło”, niż za sałatkę bardziej rustykalną, choć zrobioną z takich samych składników.

Foto: po lewej sałatka, po prawej nr 201 Wassily Kandinsky




Zanim uczestnicy badania skosztowali wybrane dania, najpierw oglądali przygotowane przez kucharzy sałatki-obrazy, po czym zostali poproszeni o ocenę ich wykonania pod względem stopnia złożoności, artystycznej prezentacji oraz ogólnego wrażenia. Za te, które zostały najwyżej ocenione, 60 wolontariuszy-testerów w wieku od 18 do 58 lat było skłonnych zapłacić wyższą cenę. Zdecydowanie też smak tych “artystycznych sałatek” wydawał się lepszy niż tych, które były zrobione z takich samych składników, ale luźno wymieszane.

Foto: po lewej sałatka, po prawej Rytm Roberta Delaunay




„Kompozycja dania miała istotny wpływ także na ocenę smaku potraw, co może wskazywać na to, jak ważny jest estetyczny efekt sporządzanych posiłków” – powiedział kierownik zespołu badaczy – prof. Charles Spence z Uniwersytetu w Oxfordzie.

Foto: po lewej sałatka, po prawej: Tancerka w różowej sukience. Edgar Degas

Wyniki badania dowodzą, że istnieje zależność, jeśli chodzi o oczekiwanie doznań smakowych podczas konsumpcji dań, które zostały w sposób artystyczny ułożone na talerzu, od tych, które podano byle jak. Kuchnie cieszące się powodzeniem i powracającymi klientami dobrze wiedzą, że dobry posiłek musi nie tylko dobrze smakować, ale także musi być podany tak, aby wszystkie jego kulinarne elementy komponowały się niczym dzieło. Szef kuchni i naukowiec pasjonujący się żywieniem – Joseph Youssef, założyciel eksperymentalnego projektu gastronomicznego Theory Kitchen, w znaczący sposób przyczynił się do postępu w innowacyjnym podejściu do gotowania. Zainspirowany wynikami badań, wraz z wydawcą pisma naukowego Biomem Central, który jest właścicielem pisma „Flavor”, stworzyli wiele różnych potraw zainspirowanych sławnymi dziełami, m.in. Picassa, Magritte i Rothko.

Foto: po lewej sałatka, po prawej nr 5 Mark Rothko

„Używanie artystycznej inspiracji w projektowaniu doświadczenia kulinarnego, jeśli nawet jest dla niektórych niezrozumiałe, może z pewnością zwiększyć ich przyjemność z jedzenia.” – powiedział Charles Michel.

Foto: po lewej sałatka, po prawej Dekalkomania Rene Magritte

Autor nie podaje niestety cen pokazanych wyżej sałatek…

źródło: dailymail.co.uk

Skomentuj