Nowe!

Piloci zdradzają jak radzić sobie z jet lagiem

1 / 2

Zmęczenie, złe samopoczucie i bezsenność – każdy doświadczył tego po wielogodzinnym locie. Eksperci radzą, że drobiazgi takie jak jedzenie orzechów brazylijskich przed snem, czy zainwestowanie w opaskę na oczy do spania mogą pomóc w walce ze zmęczeniem podróżą. Poniżej prezentujemy wskazówki od pilotów i stewardess, którzy spędzają życie na podróżowaniu przez strefy czasowe. Oto najlepsze ich zdaniem sposoby na radzenie sobie z jet lagiem.

#10 Trzymaj się zasady 10:30

Pilot Mark Vanhoenacker z jet lagiem walczy z dyscypliną. Ma własną zasadę 10:30, której trzyma się gdy staje przed decyzją, czy powinien się zdrzemnąć.

„Największym dylematem podróżnika, który ląduje gdzieś daleko od domu, jest kwestia tego, czy powinien iść spać. Ja mam zasadę 10:30. Jeżeli dotrę do hotelu albo własnego domu przed 10:30 idę spać na kilka godzin. Jednakże jeżeli mi się to nie uda i dotrę tam po 10:30 zmuszam się – ćwiczeniami, kawą i czymkolwiek mogę – żeby nie zasnąć aż do późnego wieczora.”

jak radzić sobie z Jetlagiem

pilot Mark Vanhoenacker



#9 Korzystaj ze światła dziennego

Pilotka Helen MacNamara radzi, by korzystać ze światła dziennego jak najdłużej można.
„Nawet jeżeli według twojego rytmu dobowego jest środek nocy, światło słoneczne pomoże ci nie zasnąć. W kawiarniach i restauracjach siadaj zawsze na zewnątrz jeżeli jest wystarczająco ciepło!”

#8 Zmuś się do ćwiczeń

Helen doradza również, żeby zaraz po dotarciu na miejsce wskoczyć w dres i oddać się jakiejś aktywności fizycznej, nawet jeżeli miałby to być tylko 20-minutowy spacer, rozbudzi ciało i dostarczy endorfin, które pomogą nie zasnąć do wieczora.

#7 Spróbuj brazylijskich orzechów

Kiedy w końcu przychodzi godzina, w której można położyć się spać, z powodu jet laga często nie można zasnąć. Pokonaj insomnię jedząc coś, co wzmaga senność. Helen w podróż zawsze zabiera ze sobą owoce brazylijskie i wypija przed snem szklankę mleka, bo jak mówi: „Jeżeli obudzisz się w nocy głodny, nie uda ci się ponownie zasnąć.”.

#6 Zwróć uwagę, w którym kierunku podróżujesz

Pilotka Kat Woodruffe zwraca uwagę na to, że podejście do walki z jet lagiem powinno być różne, zależnie czy podróżujemy na wschód czy zachód.

jak radzić sobie z Jetlagiem

Pilot Kat Woodruffe

„Podróżując na wschód najprawdopodobniej obudzisz się za późno, żeby zająć się czymś produktywnym i długo w nocy nie będziesz mógł zasnąć. Podróżując na zachód obudzisz się za wcześnie i już o 17:00 będziesz walczył z sennością.”

Podróżując na wschód, twoim priorytetem powinno być obudzenie się rano o jakiejś sensownej godzinie. Kat sugeruje spanie przy odsłoniętych oknach i odłożenie telefonu gdzieś dalej w pokoju, żeby w celu wyłączenia budzika trzeba było wstać z łóżka.
Podróżujący na zachód powinni zaplanować na późne popołudnie ulubione zajęcie, bo wtedy będą najbardziej senni. Wtedy zamiast się zdrzemnąć skupią się na zwiedzaniu miejsca, które bardzo chcieli zobaczyć, pójdą na kawę albo pospacerują po mieście.

Skomentuj