Nowe!

Historia marki Old Spice, która dosłownie jest old

Chyba każdy zna tę kultową już markę kosmetyków, jaką jest Old Spice. Ale czy każdy wie, że pochodzi z lat 30.? Założycielem Shulton Company, która od 1934 roku produkowała kosmetyki pod marką Old Spice był William Lighfoot Schultz. Mogłoby się wydawać, że to kosmetyki przeznaczone tylko dla mężczyzn i gdyby dzisiaj przeprowadzić ankietę: z którą z płci kojarzysz tą markę, to zakładam że większość respondentów odpowiedziałaby, że z mężczyznami. A jednak początkowo produkty tej firmy kierowane były do kobiet, a w 1937 roku wprowadzono na rynek serię kosmetyków dla mężczyzn.

Na pewno ktoś z Waszej rodziny – ojciec, kuzyn, wujek korzystał z produktów o charakterystycznym kolorze – czerwonym i białym, na którym widniało logo statku z masztem. Dlaczego akurat statek? William Lighfoot Shultz był miłośnikiem statków z epoki kolonialnej, a jedną z jego pasji było kolekcjonowanie butelek, których używano na statkach handlowych do przewozu przypraw. Po angielsku „spices” to „przyprawy” i właśnie stąd wywodzi się nazwa marki Old Spice.

William Lighfoot Shultz chciał, by produkty marki Old Spice kojarzono z żeglugą i koloniami, a sam żaglowiec znajdujący się na opakowaniu to podobizna Grand Turk zwodowanego w 1781 roku. Podobno miał symbolizować sukces, zagwarantować zdrową jak koń kobietę i nienaganne muskuły – co możemy zaobserwować u Isaiaha Mustafy, współczesnej twarzy reklam marki.

Isaiah Mustafa - twarz marki Old Spice

fot: designindaba.com




Wracając do samych produktów, zacznijmy od kobiet. Old Spice stworzyło linię kosmetyków dla pań o nazwie „Early American Old Spice”.
Old Spice dla kobiet

Seria dla kobiet (fot: http://czasgentlemanow.pl)




Jak widać producenci poszli w design w stylu retro. Chcieli w ten sposób nawiązać do starych czasów, tradycji i historii. Schulz wolał ominąć modę na nowoczesne i pstrokate opakowania, gdyż chciał się wyróżniać. Zapach jaki stworzył był typowo kwiatowy, z nutką ziół i przypraw – w ten sposób Schultz chciał podkreślić tradycyjną kuchnię „jak u mamy”. Z kolei lekki zapach korzenny, symbolizować miał powrót do korzeni. Niedługo po wypuszczeniu linii kosmetyków dla kobiet, które okazały się absolutnym sukcesem (trzeci rok działalności marki przyniósł przychody kilku milionów dolarów) Schultz podjął decyzję o rozszerzeniu oferty – i tak powstał Old Spice dla mężczyzn.
Old Spice dla mężczyzn

fot: http://czasgentlemanow.pl



Męska linia kosmetyków również została stworzona w nawiązaniu do tradycji. Produktów było kilka m.in.: talk na skaleczenia, woda po goleniu, mydło do kąpieli, mydło do golenia zapakowane w oryginalne pudełko w kształcie kubka. Każda marka kosmetyków czy to dla mężczyzn, czy dla kobiet ma podobną gamę produktową, jak również jeden jedyny kosmetyk, który króluje nad wszystkimi. Tak jest również w przypadku Old Spice, którego guru kosmetycznym jest woda kolońska – niepowtarzalny element wizerunku marki.
Old Spice - stara reklama i klasyczna butelka

Fotografia z lewej strony – reklama Old Spice z 1961 roku (fot: vintageadbrowser.com). Fotografia z prawej strony – butelka z 1981 roku (fot: oldspicecollectibles.com)




Opinie o zapachu starszej i nowszej wersji Old Spice są podzielone – a to dlatego, że jego formuła wielokrotnie poddawana była modyfikacji. Zmiany w składzie kosmetyku to dziś nie nowość. Zapach w starszej wersji pachniał bardziej wyraziście, dało się wyczuć ostrą nutę korzenną, która została przełamana innymi, mniej intensywnymi.

Dzisiaj woda kolońska Old Spice to całkiem inna woń. Mimo tego, nadal można wyczuć cynamon, eugenol, jednak element ostrości zdecydowanie stałby się uwieńczeniem całości. Finalnie to muszkat stał się nowym, przeważającym detalem kosmetyku. Na przestrzeni lat nie tylko zmieniano zapach, ale również opakowanie, buteleczki i kształt słynnego już „żagla”.

Produkty Old Spice niezmiennie kojarzą mi się z amerykańskim stylem. Reklamy Old Spice kierowano do ojców, strażaków, podróżników, farmerów i wojskowych. To właśnie dzięki obecności amerykańskich żołnierzy m.in w Europie (zwłaszcza podczas II wojny światowej) marka Old Spice zyskała popularność poza granicami USA – lokalni mieszkańcy zaczynali kojarzyć zapach tej wody z luksusem i lepszym światem.

Reklama Old Spice z okresu II wojny światowej

Reklama z okresu II wojny światowej. (fot: http://czasgentlemanow.pl)




Na sam koniec zapraszam na krótką „podróż” po reklamach i zdjęciach kultowej marki.
Reklama Old Spice z 1954 roku

Reklama Old Spice z 1954 roku (fot: magazine-advertisements.com)

Reklama Old Spice z 1970 roku

Reklama Old Spice z 1970 roku (pinterest.com)

Reklama Old Spice z 1966 roku

Reklama Old Spice z 1966 roku (fot: flickr.com/photos/29069717@N02/15725940928)

Reklama Old Spice z 1945 roku

Reklama Old Spice z 1945 roku (fot: magazine-advertisements.com)



Reklama Old Spice z 1957 roku

Reklama Old Spice z 1978 roku

Reklama Old Spice z 2010 roku

Zobacz też: Od zera do milionera – historia Elizabeth Arden, która stworzyła imperium kosmetyczne




źródła: wikipedia, czasgentlemanow.pl, anagram.pl

Skomentuj