Nowe!

5 sprawdzonych sposobów na to jak dożyć 90-tki, a nawet pożyć dłużej

Dlaczego mleko jest szkodliwe? Jakie witaminy są niebezpieczne? Jak znaleźć chorobę, o której nie wiemy? – odpowiedzi na te pytania pomogą nam dłużej zachować młodość naszego ciała i umysłu.

źródło: wp.pl

źródło: wp.pl

1. Jedz mniej czerwonego mięsa i produktów mlecznych.

Nasza aktywność i dobre samopoczucie zależne są od naszego metabolizmu, czyli przemiany materii. W wieku około 25 lat, procesy te zachodzą szybko i w zasadzie bez zakłóceń, a nasz organizm świetnie sobie radzi z różnego rodzaju “ekscesami”, na które go narażamy. Ale już po 30-tce nasz fizjologiczny metabolizm zaczyna zwalniać, stając się bardziej “leniwy” – mówi endokrynolog Natalia Gridasova. Isnitje jednak sposób, aby go przechytrzyć i sprawić, że będzie dalej diałał jak u młodego człowieka.

Jest udowodnione, że wraz z wiekiem nasz organizm zaczyna absorbować mniej białka zwierzęcego oraz substancji zawartych w czerwonym mięsie (wołowina, jagnięcina, wieprzowina). Oprócz procesów potrzebnych do produkcji energii, zachodzą także procesy utleniania komórek, a to prowadzi do szeregu chorób, w tym chorób serca i rozwoju nowotworów. Obecnie eksperci zalecają, aby osoby w wieku powyżej 35-40 lat, spożywały czerwone mięso nie częściej niż raz, najwyżej dwa razy w tygodniu, i to bez smażenia, ponieważ wtedy wytwarzają się w mięsie substancje rakotwórcze. Potrzebne dla organizmu białko najlepiej dostarczać organizmowi spożywając jaja oraz chude mięso z kurczaka, albo indyka.

Do poprawy, czy też zwiększenia przemiany materii, niezbędna jest włóknina. Pomaga ona w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii, w tym alkoholu i innych toksyn. Produkty zbożowe (płatki owsiane, płatki śniadaniowe, ryż nieprzetworzony, fasola szparagowa, szparagi) – powinny znaleźć się na pierwszym miejscu na naszej liście produktów, które spożywamy.

Wraz z wiekiem asymilacja mleka w stanie czystym pogarsza się, ponieważ nasz organizm przestaje wytwarzać enzym, który rozkłada cukier mleczny. Znacznie łatwiej dorosłe osoby radzą sobie z trawieniem białka mleka sfermentowanego, i to bez szkody dla naszej trzustki. Jedzmy zatem serki, pijmy jogurty, kefiry, najlepiej przygotowane przez nas samych. Jest również bardzo ważne, aby jeść dużo zieleniny – koperek, pietruszka, kolendra, sałata i wszystkie inne liście powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. I co bardzo ważne, szukajmy produktów zawierających witaminę K, której najwięcej znajdziemy w przyprawach! Wielu stulatków żyje w tych krajach, w których istnieje kultura stosowania przypraw. Najbardziej przydatne dla układu odpornościowego są: czarny pieprz, kurkuma, cynamon oraz imbir.

źródło: dziennik.pl

źródło: dziennik.pl

2. W każdym wieku – witaminy

Wraz z wiekiem spada zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę A (jest gromadzona w organizmie i uwalniana powoli w dorosłym życiu). Zwiększa się za to zapotrzebowanie na witaminy z grupy B.

Zapotrzebowania na witaminy u kobiet, które ukończyły 40 lat:

– Witaminy B6, C i bioflawonoidy – aby poprawić system odpornościowy, zwłaszcza dla pań obciążonych stresem, oraz ciężką pracą.

– Witamina D ułatwia absorpcję wapnia w organizmie.

– Magnez chroni przed chorobami serca, cukrzycą, nowotworami.

– Witaminy wspierające i utrzymujące funkcje seksualne kobiet. Aby stymulować produkcję żeńskich hormonów płciowych – estrogenów – niezbędne są: witamina K (szpinak, dynia, groch, wątroba wołowa) oraz kwas foliowy (pietruszka, kalafior i kapusta).

– Fitoestrogeny zawarte w fasoli, soczewicy, daktylach, granatach, gryce, przydatne są w tym wieku, ponieważ mają działanie grzybobójcze, antyutleniające i budulcowe. Są więc naturalnym lekiem na zatrzymanie młodości u kobiet.

Czego potrzebują mężczyźni w wieku dorosłym?

– Witaminy antyoksydacyjne (witamina K, C i B6) chronią męskie ciało przed szkodliwym wpływem środowiska i spowalniają proces starzenia się.

– Witaminy z grupy B (B6, witaminy B12 i kwas foliowy) odgrywają ważną rolę, ponieważ są naturalnym pogromcą homocysteiny, która uszkadza naczynia krwionośne i powoduje zaburzenia krzepliwości krwi.

– Cynk poprawia męski układ odpornościowy, a także produkcję plemników oraz pomaga utrzymać tężyznę fizyczną.

3. Dbajcie o zęby!

Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu przeprowadzili obszerne badania nad wpływem codziennej higieny jamy ustnej na długość życia. Okazuje się, że dokładne czyszczenie zębów dwa razy dziennie i regularne wizyty u dentysty, w rzeczywistości mogą przedłużyć życie o 10 lat lub więcej!

Mechanizm tej zależności został wyjaśniony przez ekspertów. W ustach żyje około 350 gatunków bakterii. Niezbyt dokładna higiena zębów prowadzi do zapalenia dziąseł. To otwiera drogę dla mikrobów do przedostania się do krwiobiegu, co może nawet powodować zakrzepy krwi. Skrzeplina może zamknąć naczynie krwionośne, prowadzając do zawału serca lub zatorowości płucnej.

4. Lepiej zapobiegać niż leczyć

– Najlepszym lekarstwem jest zapobieganie chorobom – powiedział pewien rosyjski lekarz geriatra Pavel Vorobiev. Większość stulatków żyje w Japonii. Powstał tam doskonały system usług ambulatoryjnych, gdzie postawiono na profilaktykę. Osoby starsze, w przeważającej części, chodzą do lekarza, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku. Nowoczesne urządzenia do diagnostyki, wykorzystujące ultradźwięki, ujawniają we wczesnym stadium zmiany, które są od razu poddawane terapii. 

5. Ucz się języków obcych w każdym wieku

Niemiecki neurolog Gerhard Dink wykonał ciekawy eksperyment. Uważano dotąd, że zdolność do zapamiętywania informacji jest ograniczona wiekiem ok. 40 lat. Dr Dink wykazał, że można to znacznie wydłużyć. Trzystu ochotnikom w wieku od 60 do 75 lat, z rozpoznaną na wczesnym etapie chorobą Alzheimera, zaproponowano korzystanie z jednego z dwóch programów komputerowych: 1. studiowanie języka obcego, 2. gry planszowe. Sześć miesięcy później pamięć osób, które wybrały naukę języka polepszyła się kilkakrotnie w zakresie rozumienia informacji i długotrwałego zapamiętywania!

Psychoterapeuta Anatolij Herman uważa, że wielu z nas starzeje się przedwcześnie z powodu “lenistwa intelektualnego“. Rozwiązywanie złożonych zadań intelektualnych, możliwość korzystania z nowoczesnych gadżetów, korzystanie z przestrzeni internetowej, daje naprawdę odmładzający efekt. W części psychologiczny, ale częściowo także fizyczny – psychiczną sprawność w sensie dosłownym – krążenie krwi w mózgu przyspiesza, poprawiając jednocześnie krążenie w najmniejszych naczyniach włosowatych. Zmuszajmy więc nasz mózg do pracy. Warto.

 źródło: kp.ru

 

Skomentuj